onsdag 27 juni 2018

Perenner


På jobbet blev jag perennaansvarig, var väl mest att det behövs någon där då perenner är något det är omsättning på och vi beställer en till två ggr i veckan, det är små krukor så de behöver mycket vattning nu när det är torrt osv.
Passar mig bra märker jag, jag gillar att prova nya sorter, jag gillar att sätta ihop växtkombon och jag har en ganska bra erfarenhet av att jobba med perenner både på soliga och torra kusten och hemma i lerjord.
Faktum är att vi har köpt in så mycket perenner så borden räcker inte till, i början försökte jag ha brätten med dubbletter under borden, men det märktes efter bara några dagar skillnad mellan dem och deras kompisar på borden. Nu använder jag kortsidan av borden istället och sätter ihop brätten med saker som är fina just nu.





 Jag märker att det som säljs mest är växter till sol och torrt, jag som själv älskar hosta, hemerocallis och lundväxter av de olika slag ser på krukorna med gilsippor, sorgklockor och annat fint som ingen förstår värdet av. Ja nu är gulsippekrukorna bara jord så nu ser de verkligen inte mycket ut såhär års.

Nya växter som ser spännande ut köper jag hem något exemplar av och testar, här har vi Fingerborgshatt, Penstemon digitalis 'Pocahontas '. Brättet har stått med sina fina röda blad som kontrasterar fint mot mycket och blommor nu sedan länge och ingen köper. Så då gör Fia det. Meddelar kanske nästa år hur den trivs hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar