måndag 26 september 2011

Zilga

Äntligen ger min Zilga frukt.
Jag tror det är fyra år sedan jag satte plantan, och dom första åren frös den ner, men nu har den blivit riktigt stor och fin. Jag vet inte om druvorna är så goda när man har växthusvindruvor att jämföra med, men helt ok, och vackra framförallt!
Plantan står bakom huset där det mest ligger massa skräp och bråte, men jag har planerat en uteplats och pergola vid den husväggen och då är det ju bra att redan ha en stor planta när jag väl får tummen ur.
Zilga är en sk. staketdruva som är sorter av eller korsningar med labruskavin, Vitis labrusca, och tål ner till -35 grader. Dom växer mer flerstammigt, buskigt än vanliga vindruvor och vill ha lågt ph i jorden. Det finns många namnsorter med olika färg på druvorna.
Superfin växt att ha när man vill ha medelhavskänsla på uteplatsen :-)

Äntligen har jag fått ordning på min dator också :-) Laddsladden brann upp för en vecka sedan, och en ny sladd kostade lika mycket som min dator är värd... sedan hittade jag på nätet, som man skulle få hem på en eller två dagar. Om man inte bodde långt borta från civilisationen som jag gör... då tog det tydligen en vecka. Men nu så!




4 kommentarer:

  1. Vilken tur att sladden har kommit:) Mysigt det kommer att bli på din uteplats med en så fin inramning;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar Zilgan. Min är inne på år två och i år fick jag fyra ganska små klasar. Den står bredvid Blåregnet som säkert har vuxit 5-6 meter. Nu ska Blåregnet bara överleva vinter. Zilgan tål ju som sagt lite mer.
    Kul att läsa din blogg :)
    Hälsningar
    Cilla

    SvaraRadera
  3. Brinnande sladdar tycker vi inte om - speciellt inte när de sitter ihop med ens dator :-)

    Så trevligt att ditt vin vill bära i år. Och så snyggt mot den röda väggen...det kommer att bli en härlig uteplats vid vinstocken.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Så flott den var..og godt med frukter:)
    Spis og nyt:))

    SvaraRadera