lördag 14 januari 2012

Leker med färger...

Nu har även jag skickat iväg mina fröbeställningar... till impecta och odla.nu.
Det blev bara sommarblommor (och någon enstaka perenn) till dom blivande pergola/uteplatsrabatterna.

Jag har aldrig råd att köpa buskar och perenner på en gång, så första åren så brukar jag klämma ner en massa anueller.

Men jag letade redan på växter i dom färgerna som jag hade tänkt mig och lekte lite. Alla bilder är samvetslöst stulna från internet... och jag fick använda dottern pc för att sätta ihop bilderna i photoscape.




Iår så får t.ex rödladig ricin och solrosor representera japanlönnar, krasse och andra ettåriga klätterväxter får fylla upp pergolan, och dahlior får leka solbrud. Småblommig tagetes, lejongap och helichrysum, gullskära, och palettblad är andra som fyller upp bra.
Ja, det blir visst en del krukor i vår med. Jag som trodde jag hade blivit klokre.

4 kommentarer:

  1. Ha ha, man blir förmodligen aldrig klokare. Habegäret sätter in förr eller senare när man spanar i frökatalogerna.

    //Kattis

    SvaraRadera
  2. :-) Jag tänker precis likadant när jag anlägger en ny rabatt. Dessutom kan jag aldrig bestämma mig när jag grävt färdigt och brukar behöva en säsong på mig för att känna in hur jag vill ha det. Då är det ju perfekt med anueller!
    P.S Crown Princess M är utan tvekan en av de läckraste och bästa rosorna i min trädgård. Älskar henne!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Det er så mange fine, at det kan være vanskelig å velge! Og frøkatalogene er farlig fristende, og det koster så lite liksom....Og plutselig står vi der med full handlekurv =) Jeg går i fellen stadig vekk!

    SvaraRadera
  4. Sådde lite frön ifjol fast jag inte tycker om att så. Men jag fick faktiskt blodad tand och kommer att så lite iår igen.CK.

    SvaraRadera