lördag 29 september 2012

Höstfärger!

Är det extra fina höstfärger i år? Jag har för mig att höstfärger påverkas både av fukt och av lagom frost i rätt tid, och det kanske är så att dom där små frostknäpparna vi har haft har varit lagom för att tala om att nu är det höst på riktigt, men inte kallt nog att få dom att tappa bladen?


Absolut finast är katsuran. Ett träd jag verkligen rekommenderar. Växer på bra, härdigt fint både vår sommar och höst, kräver ingen större omvårdnad och klarar lite taskiga blöta jordar. Och får fantastisk höstfärg och doftar underbat av bränt socker när löven faller till marken och blir bruna. (Rådjur och älg verkar inte äta av det heller, bara det!)

Jag tog ner en stor björk och satte katsuran där istället när jag flyttade hit för sex år sedan. Och det är det som har växt på bäst av allt jag har planterat.


Två nyinköp ganska nyligen är två Trollhasslar. En rödblommande liten Hamamelis x intermedia 'Diana' köpte jag häromdagen, och den har röda blad nu...
...och en japansk trollhassel, Hamamelis japonica köpte jag för några veckor sedan, den har fått ljusgula blad. Dock är dom tveksamt härdiga här hos mig, så vi får se.

Ett säkert kort, det är Benvedar, Euonymus av olika slag. Här är det den vingade benveden:

Riktigt riktigt snygg är Acer japonicum 'Acuntifolium'.

Och jag fortsätter att tjata om Trebladsspiran. Gillenia trifoliata. Även i år ser jag att det står kvar massor av plantor på perennaborden när plantskolorna rear ut sina växter. Förstår inte folk att detta är en måste-ha växt?

Vilken tur att jag har så många hostor! Dom lyser som smörklickar bland det gröna i rabatterna!


 På berget växer både vildvin och klätterhortensia...





Två andra nyinköp för iår är blomsterkornell och skenkamelia. Frågan är om dom har fått höstfärg i rena förskräckelsen av att ha kommit ut på friland efter att ha drivits upp i växthus? 


 

Viburnum har jag varit väldigt förtjust i i några år, nyinköpt är även Viburnum carlesii 'Compactum' som nu har fått en fin orange färg, och Viburnum plicatum 'Mariesii' som jag inte trodde skulle klara sig så bra hos mig men som på ett par år nästan har kommit upp i ett par meter i höjd.






 Rödbladiga växter brukar inte få sådan fin höstfärg, men vissa grenar på japanlönnen har blivit lysande cericerosa. Fler lönnar är något som står på min önskelista. Fler av allt som får fina färger på hösten...:-)




6 kommentarer:

  1. Underbara,fantastiska färger! Skulle så gärna vilja ha olika Hamamelis men de vill inte bo hos oss;(Har försökt många gånger men de vill sig inte. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att det är extra fina höstfärger i år. Den översta bilden är otroligt vacker med sina kontraster mellan gult och rött.
    Ha en fortsatt bra helg.
    //Katarina

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska höstväxter du har! Jag måste jobba lite mer på höstväxter i trädgården.
    Kram carina

    SvaraRadera
  4. Det var en fröjd att titta på dina vackra höstbilder.Otroligt vackra färger.Jag håller med dig om katsuran,mina är nästan gröna ännu,men skiftar färg i toppen.Min trollhassel dog tyvärr.Det har inte varit någon frostnatt här men jag hoppas på en språkande färgparad här i min trädgård.

    SvaraRadera
  5. Kul attt du tagit upp bladfärger. Något jag börjar att bli mer o mer nördig på. Kunde inte åka förbi plantskolan utan att sticka inom i Fredags för att stjäla lite bildmaterial i min kamera på de olika färgerna löven visade upp. Blir nog en tur till med rensad o laddad kamera för att få ut så mycket som möjligt av höstens färgpalett;) Det är så kul att du alltid ger fina tips om växter med det lilla extra. Ett stort pluss. Föresten så står din grus gubbe Joel på bena nu igen, mors:))

    SvaraRadera
  6. oh vad kul att få trädinspiration, men du min katsura har rådjuret ätit upp två gånger , sådär i vårvintertid, fast de kommer fint efteråt växer kraftigt men har inte nått mer en en meter övermarken efter nedtuggningen, jaaag önskar att det kommer en vår då jag fixar dem..hoppas mina hundar skrämmer rådjuren..ha en go helg kram Monica

    SvaraRadera