onsdag 10 oktober 2012

Katsuradoft

Pepparkaka, bränt sock eller brända mandlar... så beskrivs doften av katsurans blad nu på hösten.
Min ganska lilla katsura doftade någon fantastiskt igår, en bra bit bort ifrån den kände jag det söta, och jag har konstaterat att det inte är bladen på trädet som doftar, utan dom torra bladen som har fallit till marken. Eller som sitter torra och frostnupna på grenarna.
Det är slut på den vackra höstfärgen på trädet, för blade gillar inte frost alls. Inte heller på våren då min som står mot ett sydöst-berg lätt blir frostnupet just efter bladutspringet, men det verkar inte bekomma den så värst vad gäller tillväxten.


Så ut och dofta runt dom torra löven. Det hjälper inte att ta upp en näve och mosa, då luktar det bara just löv... 

Katsuran en vecka sedan...

6 kommentarer:

  1. Har alltid undrat om detta med katsurans pepparkaksdoft. Svärfar har en katsura, den doftar inte. Jag köpte en nu i höstas, den doftar inte heller. Är det bara vissa namnsorter som doftar? Jag vill också ha pepparkaka!
    //Katarina

    SvaraRadera
  2. Har också alltid hört om "pepparkaksträdets" underbara färg och doft på hösten och nu när vi äntligen har ett så har det inte ens skiftat färg ännu:( Det är lika grönt och fint som i somras, undrar varför:( Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jag håller inte med om pepparkaksdoft, bara bränt socker eller ngt bakat kan jag härleda det till! Jag har 2 Katsura och hos mig doftar de när det börjar bli kyligare ute, de behöver inte ha gulnat eller tappat löven eller varit minusgrader så känns doften! Kan det vara olika över landet?

    SvaraRadera
  4. Hej svejs
    Vi har också två brödträd och ett kamelia. Alla tre är eldröda Det ena brödträdet är snart lövlöst.
    Sen har vi näsduksträd tulpanträd mullbärsträd snödroppsträd Vingad körsbenved som vi satte i höst plus en massa andra goingar.
    Härliga bilder på skönheten.
    Kramizzzzz

    SvaraRadera
  5. Brända mandlar, lättbränt socker...så doftar min också. Underbart

    SvaraRadera
  6. Det ringde en bagare idag till plantskolan där jag har min praktik och undrade om vi hade ett sånt träd som luktade marängbottnar? =)

    SvaraRadera