tisdag 22 januari 2013

Anläggning av damm

I somras när jag anlade en damm för en kund så vet jag att någon här på bloggen önskade en steg-för-stegbeskrivning. Nu är det så att trädgårdsforumet (Allt om Trädgårds) som jag har varit aktiv på i många år gjordes om, och alla faktalistorna skulle uppdateras. Jag gjorde en beskrivning och lade in där, så nu kopierar jag rakt av och lägger in här.

I det här fallet är det en liten damm som inte är så djup, dessutom fylls djuphålan med stenar för att minska djupet men att ändå ge dom bästa förutsättningarna för en bra biologisk balans.

Märk ut dammens kanter, hyllor och djuphåla. Jag har även märkt ut rabatten som skall vara runtom. Kolla höjder och planera hur du skall ta upp dom på bästa sätt. Om marken lutar, skall dammen höjas i ena änden eller sänkas....eller lite av varje...

Börja med att gräva djuphålan. På bilden c.a 80 cm djup.

När djuphålan är grävd, gräv ut hyllorna. Dom bör vara vågräta eller luta något från mitten för att inte sten och grus skall kana ner. Höjd och bredd på hyllorna beror på storlek på stenar och damm. I den här lilla dammen så nöjde jag mig ed en hylla ca 30 djup och bred.
Kolla höjder igen. Eventuellt så behöver det byggas upp någon kant om marken lutar. Gamla betongblock, telestolpar, snickrad ram av brädor är några sätt att få en jämn och bra kant.

När dammen är färdiggräv och höjderna är fixade, mät med snöre hur stor duk du behöver. Alternativt mät djupet x 2 + bredden + 80 cm kant (30-50 åt varje håll).
Köp alltid riktig gummiduk! PVC-duken som må vara mycket billigare är väldigt skör och det är inte så lätt att lokalisera hål i duken eller att plocka upp alla stenar i en färdig damm för att byta du efter ett par år. Köp även skyddsduk att ha under gummiduken.






Lägg i skyddsduk och sedan gummiduken ganska så spänd i dammhålan. Placera sedan dom största stenarna på plats, med extra skyddsduk under, pallra ev. upp dom så att lagom mycket sticker över ytan.
Skall det bo en näckros i dammen kan det vara bra att placera ut den nu. På bilden har vi även byggt ett stenröse för att det skall vara ett vattenfall.

Fyll på vatten. Justera duken under tiden och fixa till så att vecken hamnar snyggt.

När dammen är fylld över alla bredder så kan man se var vattnet tar vägen vid översvämmning, kanske kanten är för låg på något ställe så att vattenytan inte blir lika hög som man ville, vik undan dammduken i kanten och justera höjden på kanten där det behövs.

Först nu kan man klippa bort överflödeig duk runt kanterna. Klipp hellre för lite än för mycket!

Nu är det dags att placera ut stenar eller vad man önskar både på hyllan under vattenytan, och på kanten. Snyggast blir att inte ha för små stenar, eller åtminstone några riktigt stora. Här har jag placerat en stor platt sten som man kan stå på när man vill komma riktigt nära, den skjuter ut något över dammkanten för att dölja duken. Se till så att stenar som lockar till att kliva på är stabila!
Fyll sedan på med singel (t.ex 5-8 mm) mellan stenarna, och gärna i botten på dammen då det är bra för vattenrenande bakterier att ha mycket ytor att fästa på. Tvätta singlet innan för att bli av med stendamm. Blir vattnet mjölkigt när man lägger i singlet så klarnar det sedan på en dag om man har filter, ett par veckor utan filter.

Dölj sedan all dukkant utanför dammen, använt inte sand då den har väldigt bra kappiläreffekt om sanden är i kontakt med både vattnet i dammen och marken utanför!

Plantera, justera, och se till så att all dammduk är dold! Lycka till! 


 Detaljbilder:



3 kommentarer:

  1. Jättefint Fia!
    Jag längtar tills det töar så jag får ut och gräva vidare på min damm!

    Hur har du det pump, skimmer och sånt?

    /Lillianna

    SvaraRadera
  2. Jag tog ju den lätta vägen... köpte en dammform. Men har studerat dina detaljbilder noga för att få inspiration till den "rätta" känslan.

    Tack :)

    SvaraRadera
  3. Väldigt pedagogiskt upplagt! Det ÄR kul med dammar! :) Mia

    SvaraRadera