fredag 28 mars 2014

SOL!

 Äääntligen! Vad jag har väntat på att det skall bli sol och att man inte skall blåsa bort när man är ute. Jag började med växthusstädningen. Och insåg att jag för första gången helt missat beskärningen av vinrankan som jag brukar göra i oktober. Nåja, big no-no att skära i den nu, men jag tänkte att jag testar.

 Än efter några timmar ser jag inget droppande från snitten, men det kan ju komma.
Ja, och så rensa ut alla gamla skelett ur växthusen.
 Mycket till komposten blir det.
 Och lilla växthuset växer det bra i. Våtarv, nässlor och kvickrot. Finfin jord och mycket maskar också ;-)
Ut med alla växter som varit jordslagna över vintern. Jösses vilken skatt jag hade därinne, förstår dock inte när jag skall hinna få planterat allting.
 En vanlig bambu 'Jumbo' och en kurilerbambu, Sasa kurilensis kom i alla fall i backen. Kurilern fick bo under mitt lilla tulpanträd vid dammen. Nu trivs bambuar alls inte hos mig, de brukar frystorka ihjäl, men man kan ju inte ge sig hur lätt som helst :-)
Tyckte jag var ute så länge, men när jag kom in så hade det bara gått ett par timmar. Ja, växthusen är inte tvättade eller så heller och det är ju ett jobb jag drar mig för. Så jag planterade om nästan alla tomtplantorna, säkert 80 stycken. Jag får plats med kanske 30...
Och så plockade jag fram svavelpionfröna ur kylen. De hade grott så bra så jag vet inte vad jag skall med alla. Tre krukor satte jag till att börja med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar