torsdag 17 april 2014

Det började bra

Jag har världens bästa jobb, även om det ofta är tungt och så, men när jag får åka och shoppa loss, det är nästan som lön efter ett par veckors slit med jord och grus och sand och sten...

Började alltså morgonen på Munkedals plantskola. Köpte allt som kunde passa i ett stenparti som de hade. Trodde jag skulle behöva lämna tillbaka ungefär en tredjedel, men jag hade kunnat köpa mer ändå. Som tur är så är många stenpartiväxter delningsbara redan vid köp, så jag löste det med.

 En liten hjälpreda hade jag med. Hjälpredan ifråga heter John, är 10 år och ville absolut med (jag hade faktiskt tänkt ta med min maskinist/make och lära honom hur man planterar men sonen ville istället då.) Kan säga at han var väldigt hjälpsam på plantskolan, men när första regndroppen kom pep han iväg till bilen och sedan stod jag sjär själv i kuling och ihållande regn.
Observera på bilden hur det blåser. Innan regnet och den egentliga blåsten började, Det här är verkligen den här tomtens blåshål, och extra mycket idag. Växterna flög nästan iväg, för att inte tala om krukor och brätten...
Inga rariteter. Kattfötter, timjan, saxifragor, olika sedumar, krypflox, taklökar, japanska malörtar, backsippor och en massa annat. Kunden älskar rosor så det bortre övre hörnet där det även sattes några havtornar fick det bli några rosor med bolltistlar och lavendel. För höjd så några Buddlejor i stenpartiet.
Det roliga med stenpartier är att man kan blanda nästan hur som helst med färger och det blir bra ändå. Sanden, stenen och alla silvriga blad håller ihop planteringen och dessutom finns det ingenting mer lättrensat och lättskött. Men jag har sagt det och säger det igen. Glöm inte att gräva ner stenarna. Och glöm inte att ha olika storlekar och placera dem oregelbundet och i grupper. Några bumlingar skall det helst vara (jag hade helst velat ha mycket mer sten här, och fler riktigt stora bumlingar, då pratar jag stenar på ett ton eller mer ;-) )
Jag skall inte snacka skit om andra anläggare, men det absolut mest störande jag vet det är alla dessa gruspartier med stenar som flyter uppepå gruset och är utplacerade med exakt lika långt mellan varje.
Här är krukorna utställda, bara att sätta igång med planteringsspaden.
 Och klart. Jaja, det syns inte mycket nu, men vänta bara tills i juni, eller när som helst nästa år mellan maj och september!
 Kommer ni ihåg hur det såg ut innan?
Jag hoppas fortfarande att sjöstenen mörknar något, dessurom har vi lite gräs och annat som skall planteras i sjöstensytan, gav upp där när jag hade 7 stora gräs kvar... Jag var så blöt så jag kunde vrida ur kläderna.

Lite mer före och efterbilder. Här entégången före. Lutande kantstenar och sjöstensplattor.

 Efter, granitkantsten i lagom höjd och skiffer. Kompletterade även med någon ny ros och lavendel i rabatten.
 Dammen när vi skulle sätta igång med grävningen, nyfikna på vad som fanns under:
Dammen färdig. Sånär som på lite växter. Handelsträdgården hade inte fått in dammväxterna än så vi fixar det om en vecka eller två. Djupet blev 80 centimeter som mest och den blev ungefär 3 x 3,5 meter.


 Tomtgräns/garagesida före:
 Har ingen bilder från rätt vinkel men efter. Här är det rosor och nävor i hela mur-rabatten. Ser inte mycket ut idag, men i juli så!

 Tror det eller ej, men nästa jobb är ett till stenparti. På onsdag börjar vi på det i Kungshamn. Men vi ses nu i helgen!



Just, om ni undrade vad min kollega gjorde när jag stor där i ösregn och planterade så åkte han runt och lade reklamkort på postlådor, för det är tydligen den här helgen som västkusten vaknar till liv.

3 kommentarer:

  1. Hej! Älskar att läsa om ditt arbete med olika trädgårdsprojekt! Ni gör så ursnygga saker och ni gör det noggrant! Jag får inspiration och jag känner att jag inte ska klaga när jag har ynnesten att få flytta på (endast) 10 kubik jord! :)
    Ha en härlig påskhelg!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ojj så fint det blev, roligt att följa era jobb som sagt.Jag har en idé. Vi har forumträff och reser runt bland dina anläggningsjobb för att studera hur blev det sen!//ingrid

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt att det finns fler som "hatar" när stenarna som läggs ut i en trädgård ligger ovanpå jorden och "rider"! Det gillar inte jag heller!! Stenar ska vara fast förankrade i jorden, alltså nergrävda en bit. Det är först då det blir snyggt.....
    Men när jag tittar på ert jobb så ser det väldigt professionellt och tjusigt ut!
    GLAD PÅSK
    Susie

    SvaraRadera