söndag 20 juli 2014

Öppna trädgårdar

 Idag var det Lands öppna trädgårdar. För första gången den här sommaren har jag tid, och glömde inte, så jag valde den närmaste som fanns vilket är knappt tre mil bort.
Ganska tunnsått med öppna trädgårdar i Bohuslän (säger hon som aldrig skulle komma på tanken att öppna sin trädgård, iaf inte de närmaste 10-20 åren...) så här kollade jag på en Dalsländsk istället.

Har varit här förut, för kanske 6-7 år sedan, och det var sig likt.

 Jag gillar ju vår natur här med bergsknallar och lite kuperat, och så var det även här.
Mycket rum i denna trädgården, nästan så man gick vilse :-D
 I bakgrunden en helt vanlig gulbladig kornell. Och då undrar jag varför jag alltid krånglar med en massa svåra gulbladiga växter som fryser bort istället för en sådan här trogen sak.
 Mycket återanvändning, vagnshjul, gamla jordbruksredskap mm.
 Flera dammar fanns det...
 Många pergolor och väggar med klätterväxter.
 Och ett stort orangeri, med stora blommande hibiskusar.
 En stor fin gul ros i kruka. Annars är denna trädgården uppbyggd av trogna perenner med klätterväxter buskar och träd. Fanns även en grönsaksodlingsdel, men ag var där just när det var så mycket folk och folk på bilderna är inte roligt ;-)
 Den lokala biodlarföreningen stod där lika troget som senast jag var där. Senast nämnde jag att jag faktiskt funderat på att skaffa några bikupor och de blev så lyckliga över att någon "ungdom" var intresserad så den här gången vågade jag inget nämna. Har ju varken skaffat bikupor eller är ungdom längre ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar