måndag 29 september 2014

Det är grannt!

 Nu med höstfärgerna. I fredags när jag åkte hem så tänkte jag på att alla aspar fortfarande var gröna (vi har mest asp förutom barrträd runt huset) men man såg i helgen hur de blev gulare och gulare.

Något annat som verkligen lyser upp i grönskan är alla hostor. Härligt knalligt gula är de, nästan alla. Här med Acer japonicum 'Aconitofolium'.
Och med vingad benved, Euonymus alatus.
 De buskarna växer f.ö under blodboken och jag borde verkligen flytta dem, för ingenting trivs under det trädet förstås, men så är det ju så fint med lite buskar där ändå...

Lite utanför den elaka, vatten och näringsslukande kronan växer det japanska olvonet Viburnum plicatum 'Mariesii'. Får mer vinröda bladfärger åt chokladhållet. Alla nyanser är välkomna hos mig såhär års.

Den frösådda bergskörsbärsplantan får fina höstfärger den med. Ett tips är dock att inte plantera den mot en avenbokshäck som jag gjort. Den ljusgröna avenboken tar på något sätt bort det röda.
 Katsuran har varit mig trogen varje år hitintills. Vissa katsuror blir gula, min blir orange.
 Och vildvinet bytte även det färg i helgen. Trevligt, trevligt.
 Klematisen 'Propertius' bjuder på några ströblommor i häggmispeln. Häggmispeln som inte får särskilt intressanta höstfärger hos mig, men jag skall nog plantera några fler trots att de får mjöldagg och annat.
 Borta i skogskanten lyser en liten buske som jag glömt bort att jag planterat, tills nu. En Acer japonicum. Så står det på lappen åtminstone.

Och gula färger inte bara i hostorna utan även klätterhortensian som täcker en stor bit av berget.

Och en perenn med höstfärger. Gillenia trifoliata, Trebladsspira.
Varje höst har jag en mental lista på lättodlade växter som jag vill ha fler av, i trädgårdens utkanter om inte annat, just för höstfärgens skull. Som Ginnalalönn och Aronia t.ex. Få se om jag kommer till skott någon gång och sätter några.

I morgon börjar vi säsongens sista större jobb, och kanske det roligaste med. Behöver jag säga att det är granit vi skall jobba med?

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga färger! Jag ville ta in lite höstfärger och gjorde rosor av lönnlöv, rekommenderas varmt om man känner sig lite pysslig en dag. Här kan du se hur jag gjorde http://gronaekeby.wordpress.com/2014/09/28/tutorial-rosor-av-lonnlov/

    SvaraRadera
  2. Bilder Harvey bilder, vi väntar på dina bilder från granitjobbet.//Ingrid

    SvaraRadera
  3. Så mycket höstfärger du har redan. Det japanska olvonet gillar jag alldeles särskilt.
    Fina stengångar ni gör. Det där med flexifog låter intressant.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Vi kan väl knappast förvänta oss bilder innan jobbet ens är påbörjat....eller?!! Men visst ser jag också fram emot bilder!

    Synd bara att jag inte läste din åsikt Fia, om "isgrus" (makadam 2-4) ...INNAN jag gick med på att stenmjöl användes till vår framsida!
    Jag ÄLSKAR ju 2-4! Såå användbart till allt mellan himmel och jord i trädgården.
    Men i tid till nästa lilla yta som maken grävt ut för! Får se om jag lyckas!

    Gillar också det japanska olvonet...och har nu sett såå många ljuvliga bilder på det, att första bästa tillfälle som ett dylikt dyker upp framför mig, så får det följa med hem!

    Du är såå bra på det du gör Fia!

    tycker Ninnie (i Ramlösa)

    SvaraRadera