fredag 27 mars 2015

Stenmursbygge

Jag var liiite tveksam till hur det skulle gå att jobba idag med all snö, och såhär såg högen med sprängsten ut när jag kom till jobbet…

Men jag skottade diket där muren skulle vara och sedan ut med markduk, makadam och så börja bygga.
Egentligen är nog det här gränsfall om man kan kalla det mur eller om det är en rabattkant, men så snyggt blir det iaf. Fick jag ha hurdana rabattkanter jag ville i min trädgård skulle de se ut såhär.

Sprängstenen var ganska liten. Mindre än vad vi trodde vi beställt.

Men den visade sig vara helt lagom. Dessutom så är sten i den här storleken lätt att bära.
Vi hann faktiskt med en hela muren på mindre än en dag. Jag och kunden hantlangade vilket gjorde att det gick mycket fortare för det är mängder med sten som är bakom muren också. Gartnergutten har blivit stenmursbyggansvarig.

Utanför muren mot gräsmattan kommer det en stålkant i gräsnivå så att inte gräset kryper in i muren och robotklipparen kan klippa snyggt och prydligt.

Så på måndag har vi bara andra rabatten kvar. Men går det i den här farten så är det inga problem. Känns det som nu :-)

Hoppas ni får en toppenhelg! Jag har inga planer allt och det känns underbart!

2 kommentarer:

  1. Förstår din tvekan men så fint det blev :)

    SvaraRadera
  2. Det var et skikkelig dagsverk !! Sprengstensmur er flott, men tøft å jobbe i det været.
    Vi har brukt dagen i Munkedal. Først på Willab garden (utrolig mange mennesker) og deretter i Munkedal planteskole, hvor vi som alltid "faller" for noe, og møter en utrolig bra service.
    Lykke til med resten av prosjektet.:-))

    SvaraRadera