söndag 30 januari 2011

Isfiske

Detta kanske inte har så mycket med trädgård att göra, men som någon brukar skriva, så har vi idag vistats i "Den stora trädgården", (underbart uttryck förresten, överbölingen)
Jag får ofta höra av mina barn, -Du bryr dig bara om dina blommor... eller -Du sitter bara vid datorn. Hm, inte gör det det där ständiga dåliga samvetet bättre.
Men när jag var yngre, då brukade jag fiska. Med knappt hundra meter till älven, då blev det mycket fiske. Men inte nu. Gammal och bekväm och rädd för kyla ;-) Helst håller jag mig inomhus med mina trädgårdsdrömmar från november till april... och gnäller över att vintern är för lång.
Nåja, vi köper fiskegrejer, det är pilkar, pimpelspön, angeldon (efter att en gång i mina tonår anglat gädda med min morbror, en av mina fiskrikaste fiskeupplevelser) och även ett nytt isborr efter att ha tröttnat på alla slöa som man fick kämpa sig svettig för att få hål i isen med.
Ivilket fall, efter att ha tillbringat hela morgonen, med att leta reda på alla dessa införskaffade, och dom flesta oanvända pimpelgrejerna så kokades det choklad, kaffe och allt packades. Inklusive skridskor, bullar och fiskestolar. Värsta projektet det här. Men det är väl första gången under vintern det är jobbigast, sedan har man ju allt ihoppacket, problemet är att det ofta bara blir en gång per vinter.
Men, med strålande solsken, helt vindstilla och 0-gradigt kunde väl inte fiskeutflykten bli bättre.

Jag är ju alltid bekymrad för att inte isen skall vara tjock nog, men eftersom dom kör isracing där skall det väl inte vara någon fara, ca 40 cm uppmätte vi istjockleken till.

Dottern föredrar skridskor framför abborrar, perfekt skridskois.


Min son, 6 år, han blev dagens vinnare. Jag hann inte förklara hur man skulle göra innan han började hissa upp aborrar. Fem stycken blev det. Det var väldigt grunt där vi var, så dom var små, men katten är lika glad för det.


Och förstås var Sally med.

Om man sedan skriver på fb att man skall ut och fiska och frågar om någon vill med så droppar det in folk så det hela utvecklar sig till ett kafferep, vilket är MINST lika trevligt :-)

3 kommentarer:

  1. oj vad jag längtar till jag kan sitta på isen och pimpla, med ansiktet mot solen och matsäck med:)
    Kram Berit

    SvaraRadera
  2. Hej Fia,
    Kul att ni kom ut på isen och fiskade lite. Själv bor jag ju i ett land där det mycket sällan går att fiska från is. Du nämner en morbror från nån fisketur i din ungdom. Det borde ju bli jag det! Men hur jag än försöker kan jag inte minnas att du och jag anglade gädda. Hur som helst, en bra blogg har du. Keep it up.

    // Kenneth

    SvaraRadera
  3. Kul att du kikade in Morbror :-) Nä, det var min oäkta morbror Olof som anglade gädda med mig. Kul var det. Ha det gott där borta.

    SvaraRadera