lördag 30 april 2011

Första blomningen

Vissa växter får man vänta några år innan man får se hur dom blommar.
För tre år sedan köpte jag ett prydnadskörsbärsträd på en sta-marknad, det var ett spö som var sådär 150 cm högt, en fröplanta från en Prunus `Accolade´om jag minns rätt, och det kostade femtio kronor.
Nu blommar det för första gången, och jag blev inte besviken.



För er som vill köpa annorlunda, men även vanliga växter till en billig peng, träffa trädgårdsfolk och ha en trevlig dag, gå på Trädgårdsamatörernas växtmarknader!
Man behöver inte vara medlem för att handla, det är bara att kolla när och var vårens marknader är och åka. Gärna med stor bil, för man vet aldrig vad man hittar. Oftast en massa som man inte hade en aning om att man behövde innan man såg det ;-)
Ni kan kolla var närmaste växtmarknad är på sta´s hemsida, klicka er vidare till eran lokala krets, sedan på växtmarknader eller program.
Dom öppna trädgårdarna är inte fel dom heller, jag har varit alldeles för dålig på att åka på dom.

Ha nu en trevlig valborg och elda försiktigt i torkan, här är det eldningsförbud, men jag skall gräva i trädgården med ett glas vin så det spelar mindre roll.

2 kommentarer: