torsdag 16 juni 2011

Blåa hav

Det är mycket blått som blommar nu, två som jag har mycket av är Kungsnäva, och den "vanliga" strandirisen.
Kungsnävan är perfekt som utfyllnad i en stor perennrabatt, man kan lätt dela den och få massor. Den blommar bara en gång, men då blommar den otroligt mycket, sedan kan man klippa ner dom så att dom får fräscha blad som inte lägger sig över allting runtomkring.
Kungsnäva, Geranium magnificum

Strandirisar har jag några olika namnsorter av, men den gamla vanliga namnlösa har jag massor av. Jag delade en stor tuva i säkert femton plantor och planterade dom vid berget vid barnens lekstuga bland kirskålen. Det skulle blir gångar mellan tuvorna så att barnen skulle känna det som om havet delade sig där dom gick ;-), men det förstår barnen aldrig fastän jag trimmade så att det skulle synas tydligt. Nu står dom där som ett blått hav och blommar grannt en kort tid nu i juni.
Strandiris, Iris Sibirica

1 kommentar:

  1. Ja, de är så fina! Vill ha mer av kungsnävan även om den inte blommar så länge är den så intensiv och fin i kvällsljuset. Iris Sibirica har jag inte så många, måste vara härligt hav vid lekstugan. Så nu får du gå gångarna och njuta av ditt blåa hav istället ! (:D

    Tokmycket man vill hinna med nu och tiden är alldeles för kort. Men det är ju viktigt att njuta också. Det blir dåligt med bloggande och forum just nu för mej.

    Ha det gott!

    SvaraRadera