onsdag 22 juni 2011

Lila

Efter dagens runda i trädgården inser jag att större delen av mina blommor är lila. Åtminstone av dom som blommar nu.
Nu är ju i och för sig lila-purpur-vinrött-rosa-blått och vitt dom färgerna som är överrepresenterade i min trädgård.

Den här perennrabatten grävde jag om helt i höstas, alla perennerna grävdes upp, jag hade på en massa hästgödsel och delade vissa växter i massor för att det inte skulle vara för plottrigt i rabatterna.


Det blev mycket Praktbetonika, Stachys macrantha och Näva, Geranium `Sirak´som bottenplantering i hela rabatten (och skogsaster, men den blommar inte än på ett tag). Och i en motsatt rabatt längs med husväggen med.

Där även en Iris versicolor `Kermesiana´blommar.

Bland rosorna växer Geranium himalayense `Plenum´. Söt, men håller på att bli kvävd av flocknävorna, så en av dom får flytta.

Mot skogen växer en helt vanlig Parkrododendron, Rhododendron Catawbiense `Grandiflorum´. Den enda Rododendron som jag lyckas bra med.

En liten flocknäva, Geranium x cantabrigiense har blivit en fin matta i murkanten.

Jag sådde violruta för något år sedan. Trodde jag. Det visar sig nu att det är Aklejruta, Thalictrum aquilegiifolium. Vilken tur att jag bara hade vita sådana innan. I massor.

Aklejorna fortsätter att blomma.

Dom olika salviorna är tacksamma. Här är det Salvia nemorosa `Ostfriesland´. Tror jag.


Här är en Salvia som jag köpte frön av och sådde förra året, Salvia superba 'West-Friesland' heter den.

Och den omåttligt populära Stäppsalvian Salvia nemorosa `Caradonna´med sina nästan svarta stjälkar.

En försvunnen klematis dök upp. Glatt klättrandes i en stor buskros. Det är Clematis macropetala `Georg´. Den skall få bo kvar i rosen eftersom den trivs och gjorde mig så glad när jag hittade den.


5 kommentarer:

  1. Jättefint! Inget dåligt färgval alls! Och gödseln verkar ha gjort susen!!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  2. Mmmm, gillar verkligen din färgskala och dina växter! Har en rabatt som behöver läggas om och några av dina salvior skulle passa fint där!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. En sån härlig studs det är i din rabatt! Det syns verkligen att du lagt ner tid och möda i höstas...jättevackert! Så fina violetta schatteringar...

    Nävor - ja, vad skulle man ta sig till utan dem?

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. underbar rabatt!!!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Då lägger jag mig som följare hos dig. Hit vill jag hitta igen.

    SvaraRadera