söndag 28 augusti 2011

Att göra en stenbänk...

...är enklare än man tror. Eller kanske svårare...

Först så skaffar man sig tre kantstenar i granit. Kostar 100-200 kr styck. Det kan vara svårt att hitta stenar där hörnen är kvar då dom dom två nedre oftast är avhuggna för att underlätta när man sätter kantsten.

Sedan konstaterar man att det blir trångt att ha en bänk vid dammen som var tanken. Och så hittar man ett nytt ställe (en stenbänk passar ju nästan var som helst...)

Sedan gräver man två djuuupa hål, och blir förvånad över hur jobbigt det är att gräva 60 cm djupa hål i marken. Och så ser man till att det inte har regnat i en hel vecka innan, åtminstone om man har lerjord...
Jag låg på knä och slevade upp lervälling med en av barnens småhinkar, och så fick jag hacka lite i bottnen och sleva vidare...

Sedan skull min man hjälpa mig att lyfta i en sten, då släppte han stenen ner i det gyttjefyllda hålet, hur jag såg ut efter det, det skulle ni säkert tycka va kul, men gyttjebrotterskan fastnar inte på kort så lätt.
Förresten, det kan vara bra att ha en tumstock och ett vattenpass. Jag mätte på en stol och gjorde bänken samma höjd, 50 cm. Vill man fästa sittstenen i dom andra funkar pl 400 eller liknande lim.

Först ut att provsitta är katten Molle.
Och jag för min del vill plantera väldoftande växter runtom. Lavendel växer i muren (f.ö det enda stället dom har en chans att överleva vintrarna här hos mig) , och så får jag fundera ut vad mer för blommor man vill ha i knät när man sitter och dricker kaffe och tittar ut över sina ägor ;-)



13 kommentarer:

  1. Ser jättefint ut! Själv hade jag tänkt att 'fuska' med att inte ta så långa 'ben', men det är kanske dumt? Får se hur mycket sten jag får över sedan! Kul projekt, i vart fall! :) Mia

    SvaraRadera
  2. Men vad fint det blev. Synd att vi ej fick bild av gyttjebrottaren. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  3. Himla fint! Där kan jag tänka mig att sitta med en kopp kaffe och njuta.
    Satte ni fast "benen" i jorden på nåt sätt eller räcker det att gräva djupt och packa jord runt om?

    Ha det gott!
    Marie

    SvaraRadera
  4. Jättesnyggt! Hade egna planer på en stenbänk men inte nergrävd...får väl se vilket årtionde det blir av!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  5. Stilig bänk! Och bra jobbat, vilket slit! :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  6. Snygg och relativt enkel lösning på en fin bänk som passar in överallt :) Och det där med att gräva i lera känner jag igen...... :)
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  7. Så bra det blev till sist och roligt berättat!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  8. Vad snyggt det blev! En bild på gyttjebrotterskan hade varit kul:).
    Maria

    SvaraRadera
  9. ÅÅ så snyggt!! bra jobbat eller slitit, hur går det med ditt finger då?
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  10. Så flott det ble! Kjempefin med en benk som kan stå ute året rundt! En sånn skulle jeg gjerne også ha! Hvor kjøper du slike kantsten?

    Ha en fortsatt riktig fin dag!
    Hilsen
    Stein.

    SvaraRadera
  11. Den blev verkligen jättefin! Ja, jag sällar mig till alla oss som vill ha en. Hade passat perfekt här...

    SvaraRadera