fredag 5 augusti 2011

Gult

Är det fult?
Nej, inte egentligen, men det finns två färger som jag har ytterst lite av i min trädgård, och gult är en av dom. Sedan finns det ju gula som jag gillar bättre än andra, eller, dom går att kombinera lättare med andra färger. Det är limegult (eftersom det är mer grönt ;-)) och månskensgult.
Och i grönsakslandet får det gärna växa gula dahlior, solrosor och tagetes.

En gul som jag inte gillar, det är dom där j-a kungsljusen! Jag ahr haft jättekungsljus, och sedan har jag vita franska kungsljus. Så fort det kommer upp en kungsljus-bladrosett så hoppas jag att den skall bli vit som moderplantan, men än så länge så är alla barnen gula :-( Jag rycker bort dom efter blomning, men då har jag ju redan väntat i två år.

Dagliljor, ja, dom kan jag ju inte vara utan, kanske inte gula är dom jag väljer i första hand, men nu börjar det smyga sig in några i den ljusgula färgskalan här och där...
Hemerocallis `Joan Senior´

Hemerocallis `Schnickel Fritz´
en riktigt snygg gul,det är jättevädd:
Cephalaria gigantea
Vid dammen växer en Inula, det var för dom stora bladen jag skaffade den, men blommorna gillas av fjärilar och bin så iår fick den behålla blommorna.
Inula magnifica
Inte att förglömma sådana vanligheter som dill, där jag har min stora perennrabatt hade jag för två år sedan en sommarblomsrabatt i rött, gult och orange, med dill i, fortfarande kommer det upp någon liten dillplana här och där :-)


2 kommentarer:

  1. Snygga bilder! Den fina fräscha ljusgula färgen räknas nästan inte som gult, eller;)).
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Haha, du är kul - gulkul! Håller med dig att det finns olika gula nyanser och att vissa är mer älskliga än andra.

    Fina bilder på fina växter. Jättevädden är helt underbar och den har jag inte. Inulan är också härlig och den har jag inte heller...tyvärr kan man inte få plats med allt.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera