torsdag 29 december 2011

Clematis

Vi är några stycken som skall beställ klematis från Westphal i Tyskland. Och jag får ju sådan jättebeslustångest. Och så tycker jag att jag är dålig på klematis, och trodde att jag inte hade nästan några. Men så skulle jag leta reda på bilder på dom jag hade, och då blev det några stycken...

Mest gillar jag macropetalorna och viticellorna. Dom första för att dom blommar tidigt och har hängande gracila blommor, dom senare för att dom kan jag kapa ner på våren, glömma bort, och helt plötsligt så blommar värsta burret med blommor upp i lyktstolpen.

Förslag på riktigt odlingsvärda och fina klematis mottages om ni har.

Clematis viticella `Etoile violette´och `Kermesina´

Clematis viticella `Kermesina´

Okänd... Förslag mottages tacksamt.

Clematis viticella `Blue Angel´

Clematis fargesioides `Paul Farges´(`Summer snow´)

Clematis macropetala `Propertius´

Clematis heracleifolia/tubelosa `Cassandra´

Clematis `Jackmanii´(hatobjekt, rekommenderas inte mot ett falurött hus ;-))

Clematis recta `Purpurea´

Clematis macropetala `Georg´


Clematis alpina. Frösådd.

Clematis alpina `Cyanea´

Clematis viticella `Maria Cornelia´


3 kommentarer:

  1. Den första blev min favorit för färgen skull.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Många fina du visar idag. Viticellorna gillar jag med!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Du har många läckra redan:) men här kommer några förslag från mig: macropetala 'Ola Howells' och viticellorna 'Madame Julia Correvon', 'Purpurea Plena Elegans', 'Polish Spirit' och ur Patensgruppen (klipps ner) 'Westerplatte' Plantor från Westphal är väldigt fina - stora kraftiga och fräscha så lycka till med inköpen:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera