lördag 11 februari 2012

Dahlior och Fuchsior

Det blir att starta på ny kula i vår igen, vad gäller Dahlior och Fuchsior.
Att fuchsiorna dö för mig, det händer då och då, men men tråkigt är det, för finast blir dom när dom blir gamla och knotiga.

Dahliorna däremot, dom har aldrig dött för mig innan. vilket betyder att ja gdom senaste åren har släpat ner ungefär 7 potatislådor med dahlior i källaren varje år. Just därför så tröttnade jag lite... i höstas så tänkte jag låta alla frysa bort, sedan efter ett tar så grävde jag upp kanske hälften och ringde en kompis som fick komma och gräva upp.
Nu kommer jag förstås på att dahlior är ett måste i min röd-gula rabatt iår.

Nu kikade jag till dom som jag hade sparat, och dom såg inte roliga ut. Mögliga och dåliga, i mitten på dom största rotknölsklumparna fanns det lite fasta knölar, men jag vet inte hur dom klarar sig bland alla andra som är dåliga.





















Nåja, just Dahliorna, det ger väl en anledning att handla nya sorter. Fuchsiorna, ja vi får se, jag klarar inte min entré sida utan fuchsior... så det blir att shoppa och leta skott.






















3 kommentarer:

  1. Dahlia er flotte blomster. Spesielt de kaktus sortene for de er så fine med sine "pigger" :-)

    SvaraRadera
  2. Det är underbart med dahlior, jag är också sugen att ha i år så jag har redan beställt ett gäng.Jag gjorde som du för 2 år sedan, lät dom stå kvar ute! Fina fuchsior! Ulrika

    SvaraRadera
  3. Nämen, inte kunde du väl låta massor av dahlior förfrysa! Fast jag kan tänka mig att man tröttnar lite när det börjar bli för många att gräva upp och handskas med på vintern.
    Visst är fuchsior ovärderliga i vissa lägen? Jag har ingången i norr, så där är jag också väldigt glad för dem. Provade första gången förra året, så jag hoppas att de har klarat vintern bra.
    Lycka till med letandet efter nya dahlior och fuchsior!

    SvaraRadera