fredag 17 februari 2012

Gammaldags...

...är fredagens tema på"Roses and stuff".

Inte det lättaste, för när jag skulle kika bland fotona efter "gammaldagsa" blommor så var ju nästan alla mer eller mindre gammaldagsa...


Som pioner t.ex... här är två sorter som är vanliga, just eftersom dom är gamla sorter. `Edulis superba (1824) och `Festiva maxima´(1851). Jämförelsevis så är ju det inte så gammalt, men pioner är överlevare och klarar sig ofta långt efter att alla andra växter har dött bort om dom inte tas om hand.

















Höstflox, populära före och kring sekelskiftet

När jag som barn bodde i Småland så växte det Poeternarcisser, Narcissus poëticus förvildade i skogen där.
Här växer det istället en tidigblommande, låg, fylld gul sort, som heter `Van Sion´ (1600-talet) förvildad runt stugan.

















Narcissus ´Van Sion´

Äppleträd är i min ögon det ultimata trädet. Det är kanske inte så trendigt, men det har bara fördelar, det blommar fint, blir lagomt stort, snygg form och ger frukt.

Sura, sura röda vinbär... har odlats sedan 1600-talet.
Allt är ju relativt vad det gäller gammaldags. Jag är 34 år, och det är klart, allt som är älde än jag är ju gammalt ;-DDD
Mina barn brukar fråga mig om väldigt basic grejer fanns när jag var barn. Bilar, tv och så. Dom skulle nog inte bli det minsta förvånade om jag hade svarat att man bodde i riskojor i skogen och fick skjuta ett djur för att få mat och kläder ;-) Men det är klart, datorer fanns ju faktiskt inte när jag var barn, SÅ gammal är man alltså.
(Förresten hade vi inte tv hemma när jag var barn. Det tyckte mina klasskompisar var jättekonstigt, och det var ändå DÅ det..;-))


Ha en bra helg!



22 kommentarer:

  1. Fina gamla växter du bjuder på, de där narsisserna får mig att tänka på barndommen!
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Man tänker inte på det men oj så många gamla växter det finns, som man odlat i generationer.
    Ha en alldeles underbar helg!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar dahlia på första bilden! :-)
    Visst känner man sig lite gammal när man tänker på att datorer inte fanns när man var liten? Och då är jag ändå inte lika gammal som du utan bara 31! ;-) Vi hade förresten inte heller någon tv. Fick radio hemma när jag gick på lågstadiet och första tv'n när jag var 14. :-)
    Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  4. Riktigt fina gammaldags växter. Härlig blandning. Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder på gammeldags växter som bara har funnits i alla dagar.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. :) Nappar på äpplena, håller med om att det är underbara träd, både blommar, är gröna och lummiga, lagoma i storlek och ger frukt.
    Vi hade TV när jag var liten, dock fick man hyra videobox och tre VHS filmer över en helg nere på kiosken :) Och datorer var fullständigt främmande.....
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Mmm, fina tolkningar! Fia - på tal om mina hattar - jag insåg att man måste bära hatt, eller åtminstone keps när man står ute i stekande sol hela dagarna och rensar i växtrader eller putsar i plantskola! Tycker dock bättre om halmhatt, för den är luftig och skyddar nacken med! Men det ÄR svårt att hitta något som passar en helt och hållet. Har en regnhatt som jag köpt i England för en massa år sedan som jag aldrig skulle kunna vara utan, men har en uppsjö av halmhattar som inte riktigt är jag, men jag letar ständigt! Ha en trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  8. Herregud Fia -bara 34!!!! Vad tror du då fanns/inte fanns när jag var barn som snart fyller 55:)) Underbara bilder på gammaldagsväxter. Gillar inte fruktträd förutom just när de blommar;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. Härlig tolkning av temat. Jag är galen i pioner och ändå har jag inte en enda. Det måste jag råda bot på. Ska spana in sorterna du visar, de var jättefina.
    Ha en underbar fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Så flotte "gamle" planter du viser...jeg ønsker meg høstflox..det passer til min gamle hage...:)
    Likte bilde ditt med vannkanne-hodene..:))
    Ønsker deg en god helg:))

    SvaraRadera
  11. Fantastisk! Smukke planter og billede.
    Måske æbletræerne er en af de første planter hvilken var startet at dyrke.

    SvaraRadera
  12. Vad intressant inlägg. Gillar ju allt gammaldags. Vilka vackra pioner och flox!! Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  13. Fina bilder! Det är kul med barns kommentarer till tid och hur länge sedan saker är, deras sätt att se på det är inte alltid som vi trott.
    trevlig helg/Mia

    SvaraRadera
  14. Så himla många gamla fina sorter! Och så roligt att du är med på blommig fredag. Det gjorde att jag hittade hit. ;)
    Ha en finfin helg!
    Hälsar,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  15. Vad mycket fint du visar! Det är något speciellt med äppelblom. Ljuvliga pioner, suget efter fler är stort.
    Trevlig helg.
    Maria

    SvaraRadera
  16. Så fin tolkning av temat. Och vad fina foton du visar. Pioner bara älskar jag. Ha ett riktigt bra veckoslut.

    SvaraRadera
  17. Så ung du är!
    Fick längtan till vårens narcisser, de där finns under snön..
    /Anette

    SvaraRadera
  18. Fin samling med gamla växter! Gillade ditt pynt:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. Hvor er det mange fine blomster du viser.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvaraRadera
  20. Dina barns frågor får mig att fnittra - du som är så ung... Men så är det ju - barnen har inte de historiska perspektiven. För dem är 10 år en evighet...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  21. Ja utvecklingen har gått fort senaste tiden, men så kanske man alltid har tänkt. Poetnarcisser gillar jag mycket.
    Tack för kommentar hos mig!

    SvaraRadera
  22. Idag är sista dagen att tävla om ett smycke i 925 silver från Atelje54! Kl 20:00 dras en vinnare, så var gärna med innan dess :) Det är inte många tävlanden med - så vinstchansen är stor!

    http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2012/february/alla-hjartansdag-tavling-vinn-ett-smycke.html

    Om inte smycken passar dig så har jag flera andra tävlingar också, kika in här:

    http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html

    Hoppas du får en fortsatt trevlig dag :) Kram

    SvaraRadera