måndag 7 maj 2012

Jag undrade om dom fanns på riktigt...

Jag har ju sådana monsterlarver i min hästkomposthög. Stora som ett långfinger är dom, och jag är alltid superförsiktig och lägger tillbaka dom när jag får med dom när jag tar kompost.
Min mamma påstår att det är noshornsbaggelarver, och coolare skalbaggar får man ju leta efter.
Men jag har aldrig sett en endaste noshornsbagge någonsin.
Hur som, igår så hittade jag inte bara en bagge, utan säkert fem stycken! Eftersom dom låg i gödseln så petade jag in dom i lite kompost igen, för på något sätt såg dom nykläckta ut. Nu vet jag att jag inte har gött några monsteröronvivlar eller annat i flera år. Tre till fem år tar det för en larv att bli bagge, så ni förstår att min gödsel är ganska välbrunnen ;-) Mer om noshornsbaggen kan man läsa HÄR.

Min dotter hittade även en snygg fjäril. Eller svärmare är det väl? Någon som vet vad den kan tänkas heta?
Just det, en kopparödla bodde också i komposten. Men då var jag trött på att aldrig få köra färdigt kompost till träden för alla djur som skulle fotas så den släpptes ut i stenmuren. Där Muffy förhoppningsvis inte hittar den.

10 kommentarer:

  1. Det var en vacker fjäril. Baggen var inte lika vacker tycker jag.....Men jag tycker det är konstigt för om jag skulle ha samma insekter inomhus skulle jag få panik medans de är i jorden så flyttar jag bara på djuret och fortsätter rensa :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Underbar bagge, och fint att den fått ett bo i din kompost!

    SvaraRadera
  3. Aha, jag har alltid trott att det var larver av ekoxar men noshornsbagge låter ju mycket mer troligt:)) Jag har också en mängd sådana skönheter i jorden eftersom vi ju har mycket gödsel här;) Fjärilen var också väldigt vacker men jag har ingen aning om vad det kan vara, jag har fått en jättefin bok av en vän "Dagfjärilar i Västsverige" och där är den inte med vad jag kan se i alla fall. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Häftig noshörning du hittade ;D
    Fjärilen är en Berggräsfjäril tror jag, ska kolla i Nationalnyckeln och återkomma med svar.

    SvaraRadera
  5. Finfin baggbarnstuga du har. Tänk om alla var så omtänksamma... det hade varit bra.

    Kram

    SvaraRadera
  6. OK, jag var helt ute och cyklade. Det där är en mindre påfågelspinnare, honkön (hanen brun). Honan är något större än hanen Trivs på ljunghedar och flyger mest om dagen.

    Bilderna i Nationalnyckeln är jättefina - du ska se hur hanens antenner ser ut!

    SvaraRadera
  7. Det var trevligt att få veta namnet på den där fjärilen. Tänkte nog att det var en dagfjäril. Den hade dagfjärilantenner och inte de där antennerna, som liknar en kam, som nattfjärilar brukar ha. Nu är jag inte så hemma i fjärilsvärlden, så jag kunde uttala mig.

    Trevligt med noshornsbaggarna. Det är riktiga monsterlarver. Finns även sådana i gamla hästgödeselstackar här.

    SvaraRadera
  8. De maskarna gillade jag inte...men baggen var fin.

    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  9. Oj, vilka giganter! Baggarna... ja, lite rysningar får jag allt. samtidigt som den är vacker. Fjärilen "bara" vacker.

    SvaraRadera
  10. Jag har oxå sådana men trodde det var Ollonborrar som är ett skadedjur. Undrar hur man ser skillnad?

    SvaraRadera