söndag 20 maj 2012

Konstiga växter

Hade jag ju några nu som behövde lite mer kärlek än att petas ner i närmsta lerjordsrabatt. Spansk ramonda, Soldanellan och Frilandsadiantumen behövde fuktigt, väldränerat och skuggigt, och sedan hade jag tre stenpartiväxter jag köpte igår. Dom ville ha det soligt och torrt.

Efter att ha knallat runt på tomten en stund och kikat på mina berg (ett norrvänt, fuktigt med lavar, mossor och lingonris) och ett södervänt (med lite mossa och ljung på) så blev det inte på bergen ändå.

Jag började med att pillra in lite torvblandat grus och sedan växter i min stentrappa. Men, eftersom både Ramondan och Soldanellan var så stora plantor så delade jag dom. Så kan jag testa på ett par olika ställen.

Och så började skapa min hemliga trädgård. I skogskanten mot söderberget (som sluttar mot norr alltså) ser det ut såhär. Mörkt, kallt, och det droppar vatten... Jag väntar på att våran gräsvmaskin skall bli lagad för att få till att den här underbara platsen hör mer till trädgården.
(Förstås är trädgårdsmästarhunden med och godkänner läget.)

Tittar man upp så får man vattendroppar i ansikten...
Så det får bli en liten minitorvrabatt...
Jag är inte den första som leker här i skogen... man kan hitta mycket i skogen runt vårat hus. Allt från brännvinsflaskor till navkapslar och kinesiska tekoppar.

Så ett par små Ramondor och en liten Soldanella fick bo här bland mossor och stensötor. Fem meter från husväggen, men ingen förutom jag kommer at veta att dom finns där ;-)
Stenpartiet gjorde jag så enkelt att jag tog sådär tio mindre stenar och byggde upp en rabatt mot en stor sten som ligger på gruset vid dammen. I med 0-8 sand och plantera. Ett riktigt stenpari får det bli en annan gång. När jag har bestämt mig för var jag vill ha en öken. Kanske längsmed söderväggen på huset.


6 kommentarer:

  1. Vad fint det blev med växterna i trappan:) Det är helt omöjligt att åka ifrån Peter Korn eller Gerben och inte köpa stenpartiväxter:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande trädgård du har, Fia!
    Verkar utmärkt läge för Ramondan, efter vad jag läst!

    Kram! Märit

    SvaraRadera
  3. Så kul! Ramonda och soldanella är helt ljuvliga (mina är i torvkanten mot norr men jag har hört att ramondan är mer blomvillig i grus norrläge AoT tråd. Den överlevde vintern fint så jag får se hur den kommer att blomma. Soldanellan (rätt soligt)ser inte jätteglad ut i torvblocket, ska sätta den strax innanför i stället. Vilket underbart berg du har, kommer att bli en fantastisk hemlig trädgård. Det är ju så kul att tänka på kommande projekt (:D Ska bli roligt att följa.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. En hemlig trädgård är en dröm jag närt sedan barnsben. Vilka fina planteringar vid stentrappan.
    När din hemliga trädgård är 'klar' får du skicka ett inbjudningskort till mig - den vill jag uppleva!/Anja

    SvaraRadera
  5. En sådan trädgård som din, ja, det skulle jag vilja ha... Lite svårt här i Malmö, men man kan ju alltid få drömma. Jättefint!!!

    SvaraRadera
  6. Vad häftigt!!!
    Ni måste ha en riktig naturtomt???

    SvaraRadera