tisdag 4 juni 2013

Azaleablom

 Ja, egentligen borde jag sluta med vanliga rhododendron och satsa på dom bladfällande, azaleorna.
Många har väl haft otur med sina roddar i vår, men jag har den oturen varje vår. Dom gillar helt enkelt inte mitt östläge. Azaleorna, dom ytters få jag har, dom verkar klara sig bättre. Om jag klarar att hålla rådjuren borta från dom. Det är inte lätt under vintern.

I höstas köpte jag två stora fina Azaleor på rea, en gul och en orange. Nu slår dom ut i orange bägge två, men jag är lika glad för det. Planterat dom har jag inte hunnit, för orange är ju inte den färgen som man kan peta ner var som helst i min trädgård. Om man bryr sig om färgkombinationer. Så nu står dom bredvid ytterdörren i en zinkbalja och är så fina. Orange mot falurött är allt bra snyggt!
 Annars så kämpar jag på med ogräsrensning här hemma, jag har kommot mycket längre än i fjor. Nästan hunnit över allt en gång, men då är det rensning från morgon till kväll.

Idag fick jag tidningen Natur och Trädgård i bevlådan. Dom har piontema den här gången, och många av mina bilder på pionsådd i vitmossa är med. Kul. Dom hittade dom är på bloggen från början.

2 kommentarer:

  1. Azaleor är helt underbara men som du säger är rådjuren helt hopplösa:( Kan man lösa det problemet så är allt frid o fröjd:) R. luteum är däremot en som de faktiskt låter bli i alla fall här hos oss:) Har den lite överallt i trädgården:) Så kul att det är dina bilder:) Satt och läste den i går och det är en väldigt bra tidning;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Hej Fia!

    Jag får önska dig lycka till med azaleorna :) Undrar vad det blir för typ av vinter nästa gång det är dax...men hu, det ska man ju inte tänka på nu. Vad roligt att dina bilder är med i tidningen :) Ha det gott i sommarvärmen! / Carolin

    SvaraRadera