lördag 10 augusti 2013

Lite ditt och datt

 Full rulle känns det som, ja, det var några sena kvällar förra veckan, sedan så igår när jag var ledig så fick hela min familj för sig att vi behövde åka och handla. Helt onödigt en dag när solen skiner om ni frågar mig! Nu var det faktiskt bla.a en ny skottkärra till mig vi skulle köpa, för ena skalmen gick av precis när vi var färdiga i torsdags och jag skulle lasta skottkärran. Och plyfa till mitt flak behövde jag... Den sviktar oroväxkande när jag lastar grus och sten och börjar glipa lite här och var. Vore ju liiite pinsamt om jag tappade lassen på E6.an eller något ;-) (Den där plyfan kostade lika mycket som säkert fyra-fem riktigt fina buskar, kan ni tänka er!)


Massor av tomater plockade sonen med, han har utsett sig själv till tomatplockare, väldigt praktiskt för han springer ut så glatt till växthuset och plockar tomater till frukosten eller basilika till tomatsalladen eller vad man nu behöver.

Idag så var det den årliga trädgårdsamatörs-shoppingdagen hos Tomma Ahnby på Gullmarsfjordens plantskola. Ja, jag var ju där för bara några veckor sedan, och jag skulle på kalas på eftermiddagen, så egentligen hade jag inte tid, men jag tänkte att jag träffar ju trevligt folk och behöver ju alls inte handla en massa. Ja, hur det gick med det kan ni ju gissa. Jag köpte två Magnolior, en 'Wadas Memory' och en som hette 'Kewensis', en skall jag ha och en till mamma. Sedan köpte jag oss varsin Skenkamelia, Stewartia pseudocamellia. Jag köpte en sådan för precis ett år sedan där med, men den är stendöd i våras, och jag antar att man inte kan räkna att den inte är härdig med tanke på hur ovanligt grym vårvintern var. Och att den var nyplanterad och dåligt avmognad... så ett försök till. Köpte en vanlig bambu 'Jumbo', och en Kurilerbambu, Sasa kurilensis. Bambu trivs inget vidare hos mig, utan brukar frystorka på vintern, men nu tänkte jag prova en i riktigt skuggigt läge och se... Jag köpte även en Acer platanoides 'Drummondii', den har stått på min önskelista i säkert tio år, så nu var det lika bra att slå till så slipper jag fundera på det mer. Det är ju en vanlig skogslönn som har vita bladkanter, kan vara fin mot den mörka granskogen har jag tänkt. Och den borde klara sig bra här, finns ett jättestort ex på andra sidan byn som säkert växt i 70 år. Och sist men inte minst ytterligare en zonknäckare, en sammetshortensia, Hydrangea aspera sargentiana, den vill också ha skuggigt och får stooora ludna blad, och om den inte fryser ner så får den fina blommor med.


Sedan ringde min kompis och påminde mig att jag har lovat att visa min trädgård för ett gäng på onsdag. Gaaah, det hade jag helt glömt bort, och jag har sagt nej till alla trädgårdsgäng som frågat tidigare eftersom min trädgård verkligen inte är presentabel, hur det än ser ut på bild. Det måste ha varit i ett extremt svagt ögonblick jag lovade något sådant. Så imorgon så kommer jag muta barnen att hjälpa mig, och tjata på gubben. Man hinner ju inte med några under på en dag, men kanske klipp och trimm... och rensa kanter... häcken är inte klippt i år heller...

Muffy gör i alla fall sitt bästa för at hjälpa matte att få ner alla växter som står i krukor. Om nu grusplanen framför huset är en särskilt bra plats, det håller jag kanske inte med om, men hon fixar både grop och växt själv! Mattes vovve det!

4 kommentarer:

  1. Så deilig tomathøst hos deg, og så flott med en liten hjelper som passer på å plukke inn ettersom herlighetene modnes!

    SvaraRadera
  2. Duktig vovve! Och vilken härlig korg med saftiga tomater sonen fixat. Slörp!

    SvaraRadera
  3. Hej Fia!

    Vilka UNDERBARA bilder du tagit!! :)
    De kändes liksom bara sååå Augusti!

    Ha en fin söndagskväll! / Carolin

    SvaraRadera
  4. Hur orkar du allt blir du aldrig trött??//Ingrid

    SvaraRadera