måndag 16 juni 2014

Klart!

Och ytterligare en stenläggning klar. Ok, fogsanden tog slut precis när vi nästa var färdiga, men eftersom jag ändå skall ut till kusten på kundbesök i morgon svänger jag förbi för en sista fogning.

Här en bild från i fredags. Gruset är ett dräneringsdike som vi också grävde. Snart är det övervuxet med kirskål och borttrollat.
 Och idag var vi på slutspurten, det här är en stenläggning som är på tre sidor av ett hus, plus bakom en liten bod, så det är som ett u kan man säga. Ganska trångt men det gick fint ändå. Och det blir mindre trångt nu när det är en stenläggning runt.
 Även en bit av muren hade rasat. Se så fin den blev när kollegan rivit den och byggt upp den igen, som om den alltid har varit sådan.
 Sista sträckan klar, och det var där fogen tog slut. Här använde vi ogräshemmande flexifog, väldigt bra, blir lite som seg betong, man kan ta upp stenarna igen om man vill utan att de är förstörda för evigt (bra när det är natursten).

 Före:
 Efter. Fast den här bilden är inte då det är helt färdigt för då stod ljuset så konstigt så det blev mest en massa skuggor. Detta är från före fogningen.

 Före bakom huset:
 Och efter.

6 kommentarer:

  1. Så prydligt och fint det blev. Läggre flexifog på minnet. Tack för tipset.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Inspirerande bilder! Jag blir sugen på att få till något stenarbete hemma. Tvivlar dock lite på mitt tålamod att göra ett bra underarbete - och det ser jag ju hur viktigt det är och vilken tid du lägger på det.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Blev ju superfint! Halkade in här när jag sökte på vad trädgårdsmästare gör på vintern, hehe, och ser alla fina stengångar du gjort och blir så sugen på att själv sadla om till anläggande. Leker lite med det hemma på hobbyverksamhet men känner att det är något jag verkligen skulle vilja göra. Du har inte några tips på hur man lyckas i branschen? :)
    //Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju jättebra utbildningar, och så gäller det att välja bra praktikplatser så man lär sig mycket om just det man behöver lära sig, inte bara det man redan kan och tycker är kul. Jag hade absolut ingen plan på att bli stenläggare när jag började plugga anläggning, jag skulle mer syssla med blommor och skötsel och design ;-)
      Själv gick jag en tvåårig YH-utbildning på naturbruksgymnasiet i Dingle.
      Stort lycka till om du bestämmer dig för att bli trädgårdsanläggare! (Jag är mest fattig under vintern.)

      Radera
  4. Haha, och jag utbildade mig till florist och det är inte alls vad jag sysslar med. Ska definitivt kolla upp utbildningar om anläggning. Tack snälla för tips, och varning om att man är fattig på vintern :/

    SvaraRadera
  5. Hamnade här av en slump (har ingen aning hur) men är klart impad av alla de fina stenläggningarna. Kommer fortsätta att följa dina intressanta inlägg

    SvaraRadera