söndag 19 april 2015

Äntligen en helg hemma

Igår blev det inte så mycket gjort som jag hoppades, men idag har det varit en heldag i trädgården.
Vi har flyttat stockar och lagt som rabattkanter i vilddelen, där sorkarna har levt loppan i vinter, under allt högt gräs och en sorkjagare som hade fullt upp med valpar, de har ätit upp allt från min rödbladiga (svindyra) björk till Guldaxalean och en rönn. 
Men, det påstås ju att de ogillar kirgislök, och eftersom de fröar sig hejvilt så grävde jag upp lite sådana och petade ner där.
Ja, växthusen skulle tömmas på jord, var ett par år sedan sist och det märktes i fjor då tomaterna inte blev stora och fina alls, det blev 1,5 kubik med jord bort och lika mycket nytt tillbaka. Inte ens en dag hemma kan man få slippa att skotta jord :-P

Ja, en massa annat gjorde jag med. Köpte en högtryckstvätt i fredags för jag är så trött på att balansera på en stege och försöka nå upp på växthustaket, och ändå inte få det rent. Så mycket snabbare gick det kanske inte att tvätta med den men rena blev de. Och jag blev mindre blöt än med vattenslang.

En liten fotorunda för att dokumentera lite blomster fick jag också ta. Här en riktig favorit, Tulipa turkestanica. Egentligen satte jag dem att ha istället för julrosor, för julrosorna verkade inte trivas här utan frös bort. Men i år kommer fler julrosor än någonsin, och fler tulpaner.

 Borta  skogskanten blommar som varje vår mattan av smalbladig lungört Pulmonaria angustifolia. Försökte fota den blåögda katten i mattan men hon var inte alls med på min idé.

Den fläckiga lungörten Pulmonaria officinalis har jag grävt bort, men den poppar upp lite här och är och jag orkar och hinner inte bry mig. Och där i rosenträdgården där den poppade upp nu täcker den ju lite bar jord.

En växt som jag trodde hade gått bort var Haquetica epipactis 'Thor'. Men nu när ena plantan återvände från de döda så ser den inte helt glad ut så jag måste nog försöka rädda den och flytta den till en bättre plats.

 Annat trevligt är att en rodde som jag har haft i säkert 7 år tänker blomma för första gången. Jag tror det är en Rhododendron orbiculare, och då borde den blomma i mellanrosa, är ser det mer ut att bli cerise, så vi får väl se.

 De nrosa blåsippan som jag inte heller hittade dök upp. Tänk vad fort man glömmer var man sätter ner sina plantor.

Annars ser det ut som vanligt här.

Mycket jordhögar fortfarande.

Här är min stora komposthög som vi vände med grävmaskinen. Den högen brukar även gå under namnet snigelrestaurangen, men sådana har jag inte sett några här hemma än i år. Högen blir nog fin jord den med såsmåningom, Här hamnar kubikvis med perennklipp, ogsäsrens och perener jag inte vill ha längre.

1 kommentar:

  1. Snigelrestaurang!!! Ha ha! Har inte några mördar sniglar ännu här är så lycklig för det hade vi på förra stället. Inte kul!

    SvaraRadera