söndag 14 juni 2015

Jag har palmer i min trädgård

Eller kanske inte.

Men idag har jag som test satt en häck av stefanandra (som jag grävde upp vid berget i går) jag skall se om den går att ha som klippt häck sådär 50 bred och 50 hög. Vi får se.

Men det blev dubbla häckar, för jag satte även en hel rad med Jättevädd Cephalaria gigantea. 

Att flytta jättevädd nu är helt galet. Så gör inte det. De är ungefär 120 cm höga redan, och har en halvmeters pålrot som är omöjlig att få upp i en bit. Men å andra sidan är de gratis, de har stått i mitt grönsaksland nu i ett par år, från början var det en planta men då när jag flyttade dem senast gick plantan i bitar och det blev en hel drös.
Jag band upp varje planta mot en bambukäpp och om några dagar får jag antingen rensa bort det som är fult på dem eller kapa dem helt, om de blir helt fula.
Sedan är jag inte säker på att jag vill ha en jättevädd-häck, men så länge så får jag ha det.


Jättevädd-flytt.


En gång i tiden hade jag ett stort grönsaksland. Det har jag inte längre men ett stort lager med fiberduk har jag kvar, och som ett sista liv så fick de täcka den nysådda gräsmattan, de räckte precis på metern. Har inte mätt upp gräsmattan men sådär 10-12 meter lång och kanske 7 på andra hållet.


 Muffy var förstås tvungen att provgå. Den andra hunden brukar tycka att fiberdukar är varma och goa. Men små hundtassar får gå.

 Mer trädgårdshjälp har jag:

Men nu fick jag ta kvällen. Har hållit igång ute sedan 8 i morse. Första och sista snutten på muren blev färdiga, jag planterade i under ormhasseln och en massa annat.


5 kommentarer:

  1. Jeg må ta meg en tur og se snart, du har jo planlagt denne delen av hagen så lenge jeg har kjent deg :) Ser ut som det blir kjempefint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom inte nu bara för det ser ut som ett bombnedslag! Maskiner och jordhögar överallt. Och ingen grön gräsmatta. Än ;-)

      Radera
    2. Nei, nå skal jeg konsentrere meg om å bli frisk og å jobbe. Men kanskje når jeg har ferie om 3 uker? :)

      Radera
    3. Det tycker jag absolut! Åh, ferie… vad är det, jag tror det är något man borde ha nu på sommaren och inte på vintern ;-)

      Radera
  2. Grymt lass med jättevädd! De trivs verkligen hos dig. Hoppas de tar sig. Jag är också helt hämningslös när det gäller att flytta växter. Brukar gå bra bara man vattnar rikligt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera