lördag 6 juni 2015

Väldigt GRÖNT

Är det i år. Inte mycket som blommar än, men allt väntar väl bara på lite värme så exploderar det!


Malus 'Rubin' är som finast nu innan den slår ut. Förra året var det så varmt och soligt så blommorna bleknade ganska fort, jag gillar ju det vinröda jag.

Under blodboken så porlar vattenstenen, när jag vill. Jag gillar ju tyst jag, förutom fågelkvitter så ibland drar jag ur sladden...

Idag var projekt att fräsa och finjustera ovalen som den mitt projekt har blivit kallat. Den där gräsmattan som skulle bli en oval med rabatter och grusgångar (och murar) runt. Innan jag hann ut så stod regnet som spön i backen och sedan var våran lerjord sådär lätthanterlig. Jag fräste över en gång men kratta kunde jag bara glömma, bara lerkokor. Jag som tänkte så gräsfrö och äntligen, äntligen bli klar med detta projektet (ja det återstår mycket mer än lite gräsfrö, men en bit på väg iaf.)

Jag kantskar istället. I år har jag gjort så att jag kantskär, tar bort det jag skurit, och sedan fyller med barkmull. Det bli lätt ett 20-centimetersdike annars och så ser det prydligt ut med bark. Har dock inte hunnit klippa gräsmattan på ett tag.

Att visa finns inte mycket. Grönt i olika nyanser då, och det är ju väl så fint. Här gulplister Lamium galeobdolon 'Herman's Pride' med vanlig Bergenia.

Som sagt, många bara väntar på att få explodera. Då kommer många bilder!
I morgon är det växtmarknad i Uddevalla, jag hoppas på att hitta mycket kul för jag har några nya rabatter på g här hemma. Runt ovalen ni vet ;-)

1 kommentar:

  1. Låter som ett stort projekt med rundeln. Ska bli kul att se hur det blir.
    Vattenblänket så sött. Skulle vilja ha nåt liknande som bara porlar vid högtidliga tillfällen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera