lördag 26 oktober 2013

Sista veckorna

På den här säsongen går segt. Ursäkta att det blir lite långt mellan blogginläggen, men lite omotiverad och trött är jag, arbetsdagarna blir kortare och kortare och nu handlar det mycket om att ta sig i kragen och slutföra och sy ihop allting innan vintern. Och nu är det gjort (förutom pappersarbetet).

Vi fortsatte med att göra fint runt jordkällaren. Här tog vi marksten som kunden hade över från andra projekt och gjorde en kant av, och sedan vanliga grusgångar både fram till jordkällaren och runt den. Blev så fint så även om jag glömde fota när det var klart.
 En dag hyrde Munkedals plantskola in mig för att göra klart en minneslund där de hade hand om planteringarna. Massor och massor av häckplantor av idegran, tuja och avenbok sattes. Träd, buskar och perenner skulle också i backen.

Den här veckan fick vi lite oväntat en praktikant i ett par dagar. Mycket trevligt. Jag vill bara säga det till er som frågar mig om praktikplats, att jag har alls ingenting emot att ta in praktikanter, anledningen att jag alltid har sagt nej är att jag ofta inte vet hur mycket jobb jag har just de veckorna flera månader framåt i tiden som det handlar om. Det vet jag ofta bara någon vecka innan. Men i fredags när jag fick frågan så visste jag ju att jag hade lite så det passade bra.

Vi gjorde en kortdag med lökplanteringar i regnet ute på Smögen.

Och sedan tyckte jag att det var dags att  visa vad vi gör mest av. Så 18 meter storgatsten skulle sättas och det var väl en bra tjuvstart på stenläggningskursen eleven sedan får på skolan.
 Men allvarligt talat, hur kul är det... Här säger jag att detta, det är något av det roligaste som finns... men när det ser ut såhär en halvtimme efter att vi lagt i 0-18 och skall börja sätta sten så...
 I vilket fall så fixade hon det super, 11 meter storgatsten och första gången. inte illa. Tunga bumlingar är det att flytta fram och tillbaka.
Jag och min kollega grävde klart, satte runt något träd och andra ställen där det också skulle vara kant medan hon satte hela långa raden själv.
Och bra kanter är ju aldrig fel!

 Många är nyfikna på vad jag gör i vinter. Inga planer än så länge, men jag söker jobb och säkert blir det lite kokerskejobb, men skulle behöva något som ger fler timmar så vi får se. Just nu tänker jag bädda ner mig med hundar och katter och lyssna på regnet som smattrar mot taket.

3 kommentarer:

  1. Att jobba i regn kan ju aldrig vara kul men ni fixade det riktigt bra:) Duktig praktikant måste jag säga! Hoppas verkligen att du kan få ett bra vinterjobb i år:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Lycka till i vinter och tänk på att skriva här.//Ingrid

    SvaraRadera
  3. Förstår att det är påfrestande att inte veta från den ena veckan till den andra om man har jobb eller inte. Hoppas du hittar något passande vinterjobb!
    Ha det gott!/Laila
    PS Den där praktikanten var ju en pärla!

    SvaraRadera