onsdag 27 juli 2011

Öppen trädgård nr 4

Om jag skulle rekommendera ett besök på en av dom öppna trädgårdarna som vi besökte, så skulle det vara denna sista som vi stressade in i. Nästan mörkt, genomblöta, stela av köld, och kameran ville knappt fota (utan blixt, jag blixt-vägrar). Skulle gärna besöka det här stället igen, i bättre väder.
Torpets trädgård heter det och är en visnings och handelsträdgård i Dalskog. Såhär står det i Land om Torpets trädgård:

Stor samling av prydnadsgräs, bladväxter, iris och dagliljor. Rotäkta rosor, alpina växter, torvparti, småväxta barrväxter och azaleor, ympade buskar på stam, många rum och sittplatser. Växthus.
www.torpetstradgard.se

Ja där finns ju allt man kan vilja se.

Tyvärr så har ägaren börjat flytta växter till en ny fastighet och funderar på att lägga ner verksamheten, så min chans till fler besök är nog liten.

Vit och röd trolldruva. Och pipranka.



Astilbe har ju jag blivit väldigt förtjust i dom senaste åren, dom gillar min jord, och deras blad är väldigt snygga mot hostor, daglilor och andra favoriter.






Förstås så handlade jag upp alla pengar jag hade med mig. En daglilja, en ros `Leander´, en Ligularia med riktigt mörka blad, Britt-Marie Crawford hette hon om jag inte minns fel, någon näva och lite annat fick följa med hem :-)

2 kommentarer:

  1. Bilderna blev inte så illa iaf. Fint e de hos Jolanta och det bästa e att det inte är för pedantiskt, då trivs jag. Ha de CK.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker bilderna var jättefina! Tack för reportaget! :) Mia

    SvaraRadera