onsdag 25 juli 2012

Så jäkla fel!

Så fel det kan bli! Och vad gör jag med en sådan här illröd sak bland mina pastelliga växter då? Ytterligare en sak som platsar vid den ickeexisterande nya uteplatsen.JA, jag är rätt petig med färger. Jag gillar harmonifärger och kontrastfärger och stör mig på rosa och gult ihop men kan tåla det, men DETTA, det klarar jag inte.


Men vad SNYGG den är ändå.
Jag gillar ju temyntor som ni kanske har sett. Dom gillar mig med, så mycket att dom hotar med att kväva en massa annat. Och då gräver jag upp och kastar kvadratmetervis varje vår, och en del på sommaren med.
Temyntor tror jag man jättelyckas med, eller jättemisslyckas med... som min mamma som tar med sig en massa varje år härifrån, men icke att dom vill bo i hennes torra sandjord, utan dom vill ha min blöta lera.
Den här temyntan vet jag inte vad den heter, utan köpte den som "Röd Temynta". Och ni vet ju vad "röd" kan betyda i trädgårdsvärlden. Oftast cerise. Som en "röd" pion 'Karl Rosenfield'. Och ungefär så röd tänkte jag att den kanske blir.
Blir flytt till grönsakslandet så länge.

Vill någon ha en tomteröd temynta så tror jag den heter Monarda 'Cambridege Scarlet'.


6 kommentarer:

  1. Hej Fia

    Din farvesammensætning ser da smuk ud. Jeg synes den mørkerøde er en god kontrast til alle de pink farvede. - Et dejligt levende bed.
    Kh. Jørn

    SvaraRadera
  2. Så snygg! Men väldigt röd :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Sånn kan det noen ganger gå. Jeg har et bed som jeg kaller for kaosbedet. Der passer rødt dårlig inn, men andre farger kan godt kollidere uten at det gjør noe. Skikkelig rødfarge er ikke enkel å plassere, nei :-)

    SvaraRadera
  4. Du borde köpt min fröpåse och jag din.
    Jag köpte frön till temynta för två år sedan. På förpackningen såg det ut som det var blandade nyanser i. Jag tänkte att när jag ser vilken som blommar i vilken färg så får jag väl flytta om dem efter var de passar. Nu har de precis börjat blomma för första gången och alla är rosa. Ganska ordentligt rosa dessutom. Jag som helst ville ha röda.
    Hos mig verkar de gå bra. Sandjord ordentligt förbättrad med kompost. Men visst är det så att vissa växter bara bestämmer sig för att de inte tänker bo på en viss tomt. Jag vet inte hur många gånger jag tagit med mig höstanemon från svärfar. Det fungerar bara inte. De tynar alltid bort efter en säsong.
    Ha det gott
    //Katarina

    SvaraRadera
  5. Jag har samma temynta och ifjol fick jag spader men lät dem stå kvar och de står bredvid den rödbladiga töreln och spirstånds och de går faktiskt ton i ton. Men bakom töreln så har jag lila kransveronika och de går verkligen inte ihop.Må gott CK.

    SvaraRadera
  6. Fniss.. ja, den kanske är lite i rödaste laget (:D Men vacker är den, kanske får du också fundera över en solnedgångsrabatt för alla växter med passande färger. Jaha, lera säger du, då förstår jag varför mina ser sååååå ynkliga och missgynnade ut i år, hm..., kanske lite näckroslera under temyntorna i min sandjord och lite mer mull till nästa år då....
    Tack för tipset!
    Bomkärringen

    SvaraRadera