torsdag 25 april 2013

Vårens tråkigaste...

Är att tvätta växthusen. Köp aldrig ett växthus med 4 mm kanalplast, för förutom att smutsen är mycket svårare att skrubba av så börjar det växa alger och saker i kanalerna.

Nåja, efter att i flera timmar stått med tvättsvamp och diskmedel, vattenslang och högtrycksspruta, men iskallt vatten rinnande ner i armhålan på en, skorna klafsar, alla mina kläder är iskalla och sjöblöta, ja, då är det desto skönare när det är färdigt.
I år har vi fixat så många lysrör så jag skall försöka skjuta växhusstarten ett par veckor, det blir dyrt och husets proppar protesterar när jag kopplar in fläktarna ändå...

Nu när tvätten av växthusen var färdiga så fick jag peta ner lite tidiga grönsaksfrön, dom brukar vara klara och borta lagom till i juni när jag flyttar ut allting ur växthusen och gör fint.


3 kommentarer:

  1. Jättebra tips till mig som gått i växthusfunderingar ett tag. Fast det blir nog inget....jag vet egentligen inte vad jag ska ha det till. Jag drar ju inte upp så många frön och odlar inget matnyttigt - förutom chili! Och sittplatser i trädgården i på altanerna har vi. Jag gillar ju inte ens "pensionärskuvöser" utan vill sitta ute när det är sommar! *fniss*
    Men mina drömmar for iväg när jag hade sett ett vansinnigt snyggt växthus på kalkstensmur - och det hade glas, inte plast!!

    SvaraRadera
  2. kanalplats har både för- och nackdelar och som du skriver idag är det inte roligt att göra rent... Hoppas att du får roligare nu i ditt hus med dina odlingar!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Gott med lite tidiga grönsaker till försommaren, det går snabbare än vad vi tror att komma dit. Det där med kanalplast och tvätt känner jag igen! Jag minns hur min mamma sa fula saker om det på 80-talet. Så mitt växthus (som inte är uppbyggt än, bara inköpt) har glas. Det har sina fördelar ur tvättsynpunkt, men nackdelar vad gäller värme. Plus o minus med det mesta här i livet. Kram Kristina

    SvaraRadera