måndag 7 september 2015

Höst och första frosten

 Den 7.e september blev det höst i år. Första frosten kom ungefär en vecka tidigare än den brukar, så fast det känns supertidigt så är det ju ungefär som det brukar. Det är kanske mer att jag har känslan av att det har varit höst hela sommaren i år...

Nu gillar jag hösten egentligen. Jag svär över första frosten, men förutom tomater och chili i växthuset har jag gjort mig av med allt som skall in över vintern. Dessa 10 potatislådor med dahlior, änglatrumpeter, pelargoner och fuchsior finns inte mer, så jag försöker slappna av och njuta av fin hög klar höstluft istället.

Azaleorna tycker det är höst tidigast av alla och får fin höstfärg.
 Skogsastern blommar och blommar.
Aster divarcus 
Och jag älskar hur den vita trolldruvan lyser i skuggan. Så än finns det att njuta av och jag hoppas på en lång och fin höst!
Actaea pachypoda 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar