onsdag 26 januari 2011

Har ni fallit för chili-trenden?



Min favorit. Ciliegia Piccante.

Det har jag. Men jag tror jag börjar bli botad. Det höll i sig två år för mig, men iår så har jag sått, hör och häpna, bara TRE sorter! Ok, man skall inte ropa hej osv, än är det inte för sent.
Jag fick den där chili-sjukdomen för två år sedan, sådde några sorter, sedan hittade jag på Tradera en sort som hette samma som min dotter, den var jag ju tvungen att köpa. Sedan var jag ju tvungen att odla någon med mörka blad och lila blommor. Någon mild, någon stark, någon rund osv osv. Det slutade med tolv-femton sorter. Ok, det är kanske inte många jämfört med vad många andra odlar, men jag blev ju dränkt i chilisar. Vad GÖR ni med all chili? Jag konserverade, dom blev helt ok, men jag har andvänt två burkar av tio. På två år. Och jag hängde några på ett snöre. Dom var ju fina i köket...

Iår blir det en rund Italiensk, den kan jag absolut inte vara utan, jag tror den heter Ciliegia Piccante, (steks och fylles med vitlöksost) Hungarian hot wax (passar till lite av varje, surprise varje gång för styrkan kan variera väldigt tycker jag) och så en chili av bell-typ som jag fick frö av en granne.
Men det bästa med chili, det är nog ändå att man sår dom så tidigt som i januari, så man äntligen kan få lite jord under naglarna, mycket jord på köksbordet, och har lite krukor att titta till.
Två år gamla burkar med chili. Jag fick blanda sorter för vissa var ju oätligt starka, vissa milda som vanliga paprikor.



Chili-frö-förrådet.

4 kommentarer:

  1. Nej chili har jag aldrig sått! Jag håller mig till tomater och sen en massa blommor så klart :)
    Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera
  2. NÄÄÄ, inte det fast jag har funderat på så några i år:)
    Berit

    SvaraRadera
  3. Mmmm älskar chili.. men inte att så.
    Jag köper i stället riktigt stark chili i tahiland...
    Då är den torkad wokad och mald.

    SvaraRadera
  4. jag har fallit men rest mig igen...nöjer mig med ett par sorter

    SvaraRadera