tisdag 4 mars 2014

Nu är det mars!



Och det viktigaste i mars, förutom att min son fyller, det är att det är dags att så tomater.
Det tog lång tid att gå igenom alla fröpåsar och googla och bestämma, men tillslut ser det ut som om årets sorter blir något som detta, sådda och står och gottar sig på elementet.

'Sungold'
'Goose Creek'
'Sub arctic plenty'
'Old German'
'Flame'
'Orange Bourgain'
'Riesentraube'
'Sweetie'
'Oligvade'
'Chocolate cherry'
'Marmande RAF'
'Charlie Chaplin'
'Sibiriak'
'Rambling red stripe'
'Aunt Ruby's german greens'
'Amana orange'
'Tiny Tim'
'Principe Borghese'
'Purple Calabash'

Observera att jag har lyckats hålla mig under 20 sorter ;-) Fktiskt är två sorter frilandssorter, har inte odlat tomater på friland på många år men med sorter som heter t.ex Sibiriak' så får jag våga prova igen. Ett par tre sorters ampeltomater är det med på listan också, tänkte testa hängande i hinkar från taket i carporten/uterummet. Men mer än en planta av varje sort blir nog svårt att få plats med i växthusen tyvärr.

Sommarblommor sår jag ytterst få, men några jag ändå vill ha och blev sådda idag.

Även några soters chili som har vägrat gro, tredje gången gillt på de sorterna nu, och de fröna är slut så gror de inte så är det nog lika bra med tanke på hur många jag har sått.



2 kommentarer:

  1. Duktigt! Hur lyckades du hålla nere antalet sorter? Och hur många av varje sår du? Ser i listan att vi inte har så många lika sorter. Visst var det du som ville ha frön av den blå? Inboxa mig i så fall på fb: Kerstin Olofsson
    Nu tar jag sats och hoppas jag får klart med tomatsådden imorgon!
    PS Den där på bilden som ser ut som ett rött päron - vad är det?

    SvaraRadera
  2. Häpp, chilin hade jag glömt! Tack för påminnelsen och hoppas dina går till :)

    SvaraRadera