måndag 25 april 2016

Grönsaksland

 Stod det på dagens schema.
Egentligen var det väl mer sådan här typ av trädgårdsmästeri jag hade tänkt att ägna mig åt en gång i tiden när jag ville bli trädgårdsmästare, så, odla, beskära, rensa ogräs och sådant. Mitt eget stora grönsaksland ligger ju i träda på obestämd tid, MEN vad jag gillar att så grönsaker.

Det var riktigt dålig lerjord full i revsmörblommor och annat som inte gick att få bort, jag spadvände jorden i höstas då jag försökte, under 20 cm lerjord låg ett lager med hästgödsel, så efter att ha fräst så blev jorden faktiskt helt ok, men vi täckte med en massa säckar köpejord så att ogräset skall gå att få loss i sommar.

Förra året planterades flera kronärtskockor 'Herrgård' här. Jag hade täckt dem med en halvmeter halm och granris, men det var inget liv i dem, tyvärr. Men halmen återanvände vi och lade som skötselgångar genom landet, ser väldigt trevligt ut tycker jag.


Sättlöken åkte jag ifrån hemma, och annars var det det vanliga som såddes. Solrosor, ringblommor, dill, morötter, rädisor, spenat, sockerärtor, rödbetor, ruccola osv. Senare kommer bönor i klättertorn för höjd, någon planta zuccini och kanske någon tomatplanta. Och löken då.

Kort dag blev det så efter åkte jag till min bror, som har satt igång ett stort dammbygge. Dämmer upp en bäck, blir kanske 100 m2 vattenyta. Kommer bli superfint! 

Fast egentligen var det för att titta till bina som jag åkte dit ;-) Det var lite liv i det samhället som var helt lugnt igår, och det som det var liv i igår var helt lugnt. Jag blir ju lite nervös, men jag vill inte gå in och börja titta på ramar när det är så kallt som det är nu, bara några grader ute och flera minus inatt. Men det är ju viktigt att de har mat kvar nu när det är kallt väder och det är full sprutt på drottningens äggläggning.

Sorten är ligustica, italienska bin, eller gula som man brukar säga. Det verkar vara den vanligaste sorten häromkring även om jag vet att en granne ha Buckfast. Korsar de sig kan man få arga bin… det vill jag inte. Då får man lära sig drottningodling också.

2 kommentarer:

  1. Ligustica, ny sort för mig. Här har vi Krainerbin, snälla och flitiga.
    Sår du redan rödbetor? Har lärt mig att man inte ska så dem för tidigt men minns kanske fel. Här har vi minusgrader om nätterna så jag väntar med alla kökssådder.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Det var en rejäl odlingslåda, inte din alltså... Lite överraskad av att nån lejer för vårsådd som är ett av de roligaste momenten, men jag antar att det finns skäl som jag inte känner till.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera