måndag 18 augusti 2014

Tomatcoctails

Kan man tro att jag har i långa rader på diskbänken, men så är det inte.
Såhär ser mina tomatfrön ut just nu, jag rötar för att spara till nästa år. Till mig själv och till andra.

Det fungerar helt utmärkt att bara kleta ut frön på ett hushållspapper och torka och via ihop, pilra bort fröna, om det följer med lite papper spelar ingen roll, men det är ändå lite trevligare att ha dem i påsar.

Man tömmer frön med frögegget i ett glas, tillsätter lite vatten, sedan får det stå och äckla sig i några dagar. Det kan både mögla uppepå och lukta lite (har jag dock aldrig känt), sedan häller man på vatten och silar fröna i en liten tesil eller vad man nu har, jag brukar gnussa dem lite mot silen också, och kvar har man rena oklibbiga frön. Tar kanske 4-6 dagar.

 Jag gör ju inte alla sorter samtidigt, utan just när jag plockar och använder en sort. I morse var det 'Goose Creek', en riktig favorit som blev urkärnad och sedan uppäten.

Fröna torkas på papper, jag brukar ha en hel hög med ihopvikta, ihoptejpade hushållspapper på bänken.

För det blir oftast inte förrän i höst som jag paketerar dem i påsar.

Annars är det regnigt. Mest hela tiden. 
Regn betyder ju mängder med svamp. Min svamptork går för fullt med Karl-Johan i.

Regn betyder även flera turer om dagen med sekatören i näven, det gäller att hålla sniglarna på plats. Som ni ser är min strategi att klippa och låta ligga för att locka dit kompisarna och få en chans att klippa dem med.

Blommor jag kan bjuda på idag? En slingerstormhatt 'Red Wine' kanske?


2 kommentarer:

  1. Det står tomatcocktails här också, till familjens förtvivlan: "Det kryllar av småflugor,måste du ha dem stå härinne!!!" Men någon svamp har vi inte hittat än.

    SvaraRadera