tisdag 23 september 2014

På riktigt...

...är det väl höst nu när första frosten har varit. I ganska normal tid här hos mig, jag undrar om det faktiskt inte var lite senare än vanligt t.om. Ingen skada skedd trots att ingen extravärme var kopplad till växthusen.
 Jag hade en kortdag på jobb, kollade in morgondagens projekt för att beställa grus, så när jag kom hem var det lite höstplock.
 Ta in de chiliplantorna som skall eftermogna. Tråkigt på de plantorna som inte gett några mogna chilisar alls annars, jag vill ju spara frö. Nu ser vardagsrummet ut som en djungel trots att jag bara tog in en bråkdel av plantorna.
Ute blommar silveraxen.
 Och slingerstormhatten sjunger på sista versen men lite blommor ännu. Här i en törel som växer vid foten av plantan.
 Näckrosen borta i skogstjärnspölen blommar och blommar. Den stoppades bara ner där tillfälligt, jag ville ju egentligen ha en vit näckros där. Jag tror det var 7 år sedan.

En ensam självsådd vallomo står i rabatten och riktigt lyser bland gula och bruna färger.
 Och på uteplatsen har boken släppt sina frön. Knas, knas säger det när man går där. Lite läskigt ljud, ungefär som om man gick på snäckor tycker jag.

Största delen av min tomt ser ut såhär. Och nu på hösten funkar ju det med.
 
Medan jag pysslar med att röja upp på förstukvisten och ställer dit lite dvärcyklamen och sådant så sitter Muffy ovanför på berget och har stenkoll. De gräver en skogsväg borta i skogen bredvid oss också. Viktiga saker att vakta på!
 Eller så följer hon matte runt när jag går på fotorunda och visar sitt fiiina ben.



Sade jag att det antagligen blir valpar på Muffy i vinter? Jag kommer åka till norra Finland när det blir dags (någon gång i oktober antagligen) för där bor en väldigt snygg Lapphundskille (bor många fina Lappisar i norra Finland). Mycket som skall klaffa med en lång resa och så. Men det blir det en särskild blogg för när det blir dags för små-Muffysar som de som är intresserade av valpar kan följa :-)

2 kommentarer:

  1. Himmel og hav, så nydelige vannliljene dine er! En helt fantastisk farge!
    Jeg kommer IKKE til å følge med på paring og valper og sånn altså! :p

    SvaraRadera