fredag 10 augusti 2012

Rött!

Och andra starka färger var det ju meningen att det skulle bli i årets nya plantering. Den där som inte är gjord ännu.
Alla sommarblommor som jag hade dragit upp åkte ner i grönsakslandena, alldeles för sent, gulnade och förtvinade stod dom många i sina småkrukor. Tobaksblommor och Rosenskäror verkar inte bli sig själv iår efter den behandlingen.

Men nu när jag kom hem efter en vecka borta, då brukar ju mycket ha hänt i trädgården, ja, den här gången hade det hänt att alla rosor hade blivit ändå brunare av regnet, mördarsniglarna hade blivit fler, och gräsmattan var oklippt. Men om jag riktigt kikade vad som blommade, även om det inte är någon masseffekt, så är det en hel del röda blommor. Och när jag kollar alla bilder, så tja, det hade allt blivit en grann rabatt ändå med allt färgsprakande ihop. Även om starka färger gör sig bäst i solsken ;-)

Att jag hade en så snygg daglilja i vinrött hade jag ingen aning om!

Och dahliorna är fortfarande fina, även om jag svär varje höst och vår när dom skall kånkas in/ut.

Någon enstaka ledsen ros blommar i rosenträdgården, men riktigt söt är den den där växten som jag köpte för att känna väldoften på uteplatsen... Nattblomster heter den.

















Och dom billiga crocosmiaknölarna från Lidl gör mig inte besviken...

Äntligen! Även om tomaterna är riktigt skruttiga iår så har jag fått mumsa några. Här favoriten Sungold. Rudbeckian 'Cherry Brandy' blev rätt färg, kanske jag sår nästa år med.

















Ytterligare en provros blommar. Kanske ingen dum ide att odla dom i grönsakslandena första året för att se var dom platsar. den här röda heter 'Black forest rose' och sköter sig bra förutom att den är sen i blomningen.

Zinnian och lejongapen, riktigt snygga!

















Ricinet är riktigt fint. Hoppas det blommar så jag kan ta frö för det var inte helt lätt att få tag på.

Nu skall jag iväg och shoppa. Min önskelista är lång, men jag vet av erfarenhet att jag brukar komma hem med annat än vad som står på den.

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar