måndag 12 maj 2014

Ny vecka

Och nytt jobb.
Den här veckan är det en lite av varje-vecka, fast i en trädgård.
Det här är en f.d trädgårdsamatörsträdgård, men de nuvarande ägarna försöker anpassa trädgården till sitt behov och sin tid och lust för trädgårdsskötsel.

Här har vi en gång från parkeringen upp till huset, en smal gång med gamla sjöstensplattor. När jag kom till jobbet hade min kollega redan tagit upp mer än hälften av plattorna här.
 Jag åkte nämligen och hämtade grävmaskin, och tujaplantor. Tujorna var så stora så jag fick inte in mer än drygt hälften i bilen, och jag är inte ens säker på att vi får ner tre per meter som det var tänkt. Den här kunden fick mycket thuja för pengarna kan man säga.
Det här är även den sista dagen jag med stolthet kan säga att jag aldrig någonsin har planterat en thujahäck, hehe.
 Gången fortsätter upp till en bredare gång, eller uteplats eller vad man skall kalla det bredvid huset. Här är det en blandning av betongplattor, sjöstensplattor, singelstensplattor (heter det så?) och hemmagjutna plattor, många olika storlekar och modeller, och allt lutar mot huset. Vad tycker vi om sådan? Lut mot huset är ajabaja ;-)

Det vi gör när mycket material skall bort, det är att ringa efter ett krokflak. Någon trevlig lasbilsfarbror, eller tant (har jag aldrig träffat någon dock) kommer och ställer av ett flak, och sedan kan man kärra upp all möjlig skit på det. De tar en rejäl slant för att tömma det sedan, men skulle vi köra med släpkärra skulle det bli många gånger dyrare.

Minigrävare är jättebra, men de kan bara gräva, inte flytta jorden. Idag var faktiskt jorden så tung, så min stackars kollega fick kärra allting, och då fyllde vi hela flaket. Ok, några kärror tog jag med, men jag blev så arg när jag valt med den fulla kärran över mig, så jag gjorde chefs/tjejgrejer sedan. Som att mäta och räkna ut hur mycket av olika grussorter och stenplattor vi behövde. Gå och spraya lite käckt med märkfärg och så :-)
Och bar sten. Det är en väldigt fin trädgård det här, och en stor del av det är stenens förtjänst.
All sten sparar vi, för att efter att markduk och samkross och singel kommit på plats göra kanter och små murar där det behövs.
 Hostor fanns det många med. De sparades. Jag lade ett par andra saker åt sidan för att senare peta ner under sådant vi flyttade. En rejäl tuva med blåa vitsippor, nunneörtsknölar, snödroppar och sådant som det vore synd att täcka med markduk.

Och så vädret. Ja, dagen började ok med lite duggregn, när vi sedan hade ätit lunch så stod regnet som spön i backen. Det åskade och regnade och marken liknade mer och mer en lervälling. Lös jord + minigrävare + skottkärra + ösregn är den sämsta kombinationen som finns.
Men, grävaren hade vi bara idag, så det var bara att bita ihop. Om gräver upp buskarna som skall flyttas och de värsta stubbarna och jorden med granrötter i och grässvålen luckras upp iaf så får vi handgräva resten tänkte vi.

Här har vi fått fram en liten glugg i grönskan så att berget syns. Grusgången kommer att bli oregelbundet och breddas in mot berget här.

Såhär såg uteplatsen ut när vi slutade. Och då skall vi gräva bort jättejättemycket innan vi är klara. Trappa upp dit såg ni att det var med väl? Bara så ni förstår hur jobbigt vi har det.*Skojar bara*.
 Jag hann inte med att njuta så mycket av den fina trädgården, men en strimmlönn kan jag bjuda på.

 Och en gran som jag som har lite svårt för barrisar bara älskar. Långa fina barr hade den. De enda gran som har stått på min önskelista i många år är f.ö en Coloradogran. Skulle kunna vara en sådan. Men ni får gärna berätta vad denna heter.
 Och sedan gav vi upp. Men vi ses imorgon kanske, då skall det visst regna också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar