söndag 4 maj 2014

Tulpantider!

 I år är vi tre veckor före förra året! Hoppas det betyder att vi får tre veckor längre sommarsäsong, gärna ändå mer :-)

Tulpanerna blommar redan, för en gång skulle så satte jag lite lökar i höstas, hade en stor lökplantering på jobbet och passade på att beställa lite till mig själv. Som vanligt ångrade jag mig när jag stod där i  oktober och grävde i regn med vattenfyllda gropar i leran, men det är nu man behöver färg!


Magnolior, dessa sorgebarn. Jag köper magnolior, oftast ett par tre stycken varje år, och varje vinter dör lika många. De som jag just planterat.
Stjärnmagnolian, Magnolia stellata, är definitivt en av de tåligaste. En av de få som inte dött bums hos mig. Liten är hon, och de få (sådär 5 styckna) blommorna är lite frostnupna, men jag tror att detta kan vara en av de som har en chans.
 Och klarade sig fint ganska länge gjorde även Magnolia 'Leonard Messel'. En annan av de absolut tåligaste. Men förra vårvintern tog den så mycket stryk så när jag hade skurit bort det som var dött så såg det ut som en stympad pinne med ett par grenar nederst. En av de grenarna tänker faktiskt bjuda på några blommor i år.
Förra året köpte jag den största storbladig Magnolian jag hittade på Gullmarsfjordens plantskola. En Magnolia obovata x tripetala, och den ser precis ut som magnolior brukar se ut hos mig.
 Silverpäronet som jag köpte förra året, efter att mitt förra dog och jag velat fram och tillbaka om vad jag skulle ha istället men inte kommit på något riktigt bra alternativ har fått en inneboende. Jag gissar att det är någon av mina små älsklingar som tyckte att vi skulle ha lövgrodor här i Bohuslän också.


1 kommentar:

  1. Det är likadantg här, jag har ingen tur med Magnoliar alls. Flera försök har slutat med att dom dör, trots byte av jord till sur sådan, trots odling i jättestor kruka med torv - så jag hade väl mer eller mindre gett upp. Men...så kom jag på att jag måste ju ha något med mitt namn; Susan. Så det blev en sådan och dom ska ju vara enormt tåliga, ska bli kul att se.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera