tisdag 13 maj 2014

Ytterligare en dag

Vi började dagen med mer lergrävning. Flaket var nästan fullt och jag hade bestämt hämntning mitt på dagen, så vi körde lera tills det var absolut fullt. Om vi inte ville kasta upp leran då, men lera har ju en förmåga att klistra fast i skyffeln, så det går inte så bra.


Sådär på förmiddagen menade jag på att det här går bara inte! Inte nog med att alla lera skall bort, vi skall upp med fem kubik samkross och en massa singel och stenplattor med. Nu får vi ha en maskin!
Trångt är det, mycket, men jag ringde hem till maken/maskinisten och han fick order om att ringa runt och hyra den minsta minidumper han kunde hitta. Finns ju små som är som en stor skottkärra bara :-) Så en sådan kommer vi ha i morgon, hurra!

Vi började plantera tujorna istället.
 Kollegan hade hämtat finjord i morse när jag hämtade fler tujor.

Och allt grus kom. Känns alltid tryggt när man har allt material på plats i tid. 0-18, natursingel som är röd i färgen, vi fick t.om ett prov när första gruslasset kom så att vi var nöjda, och grusgubben fixade t.om en storsäck isgrus till oss så vi slapp hämta den dutten när vi skulle lägga plattor.
 Förresten vet var lerigt att plantera tujor med.
 Men en häck blev det, behöver lite mer jord på basidan bara för där sluttar det ner mot ett dike, men imorgon skall vi använda maskinen så mycket vi bara hinner, allt för att slippa köra skottkärra i uppförslut!

2 kommentarer:

  1. Vad ni sliter! Roligt att följa hur det växer fram och jag får nästan träningsvärk av att bara titta på all tung lera och sten.
    Härligt jobbat!

    SvaraRadera
  2. Händigakvinnan tog orden ur munnen på mig :)

    SvaraRadera