torsdag 29 maj 2014

Fias trädgård

 Börjar komma in i den pastelliga, fluffiga, frodiga perioden. Den som varar hela sommaren här hos mig. Det är inte planerat, men jag trivs med min trädgård och english cottagestilen har alltid varit den som ligger mig närmast om hjärtat även om jag gillar en massa olika stilar så kan jag sällan hålla igen begäret efter nya växter så det slutar ofta som en djungel ändå även om jag hade en plan på en mer sparsmakad stil från början.

Nu är det aklejornas tid. Aklejor överallt. Monsteraklejor för det mesta i år, puffar på rosor som når aklejorna till knäna och de inte bara kräver sin plats, de tar den. Och som vanligt kommer jag glömma att markera vilja jag vill behålla så jag kommer inte våga gräva bort någon efter blomning.

Här under prydnadsapeln med Jakobs stege/Blågull. Det rostiga flygande ägget köpte jag på en skolresa när jag läste trädgård.
 Klematisen 'Propertius' tar över även den, och blommar mer än någonsin. Härligt! Och den piggar upp häggmisplarna och anat som växer nära där den kastar iväg sina lianer.
 Den vita storkbenta syrénen 'Mme Lemoine' är åtminstone frisk till skillnad från mina syrenbakterios-drabbade bonsyrener (jobb för grävmaskinen även om det skär mig i hjärtat att ta bort det gamla syrénbuskaget så har det varit skjuka varje år sedan vi flyttade hit nu.) Som vanligt så bor det talgoxar och blåmesar i fågelholkarna på huset, och den som bor i den holken gillar att mellanlanda i syrénen för att blänga lite skeptiskt på mig.
 Underbart är kort och buskpionens blommor börjar att vissna redan efter ett par dagar.
 Här är det djungelns lag som råder hos mig just nu, starkast vinner och myskmadran har snart vunnit över hela kottehavet och en massa finväxter. De är ju så fina så de syns ju för det mesta inte ändå ;-)
Underbar utsikt mot nordöst har vi, skall försöka komma mig ut i den stora trädgården någon gång i helgen med, hundarna kommer bli överlyckliga och det har varit dåligt med naturbildning för barnen det senaste både här hemma och på skolan.
 Sista kvällsljuset över rabatterna innan solen går ner bortanför skogen och bergen i väster.
 Första året någonsin som bambun klarar sig utan frystorkning hos mig. Den är inte stor nog att stammas upp, så än får den svepa över gruset och Silene acaulis.
 Piprankan skall vara så långsam, men jag tycker den tar sig bra och kommer bli kanonfin på norrsidan vid entrén på huset med ormbunkar och hostor i gruset.
 Adiantum Pedatum i skrevorna på en trappa.
 Havet av strandiris som jag planterade när barnen var små (det är de förvisso förtfarande men...) kommer blomma inom kort. Någon blomma mot berget har redan slagit ut.
 Tidigaste austinrosen i zon IV? Nu är det min 'Crown Princess Margareta' som växer i kruka i växthuset som blommar så lite fusk är det förstås.
 Det enda jag gjort i trädgården är att ha hunnit plantera en del av tomatplantorna, chilisarna i sina krukor står mellan plantorna i hopp om att jag skall städa golvet i växthuset men så långt kom jag aldrig. Mycket löss i år, som tur är tycker mina barn det är väldigt roligt att gå runt och spraya såpavatten på alla lususlingar.
 Och nu mina vänner, nu skall jag gå ut med ett glas vin och insupa dofterna av försommaren!

2 kommentarer:

  1. Så vackert! Och vilken fin buskpion!/Susanne

    SvaraRadera
  2. Vilka fina växter du har mina busk pioner har ännu inte börjat blommat! Fin bild på finklematis en favorit. Härliga chilisar och tur du har att barnen gillar att hjälpa till med lössen. Allt gott Mari

    SvaraRadera