lördag 18 augusti 2012

Från min trädgård

får det bli några bilder idag. Regn och rusk, riktigt inomhusväder är det idag men en kort fotorunda har jag gjort.

Snyggast just nu är nog ändå kanske slingerstormhatten Aconitum hemsleyanum.
I samma rabatt växer en uppstammad cotoneaster som jag bollklipper. Den kommer från någon rabatt där cotoneastern skulle röjas bort på jobbet förra året. Snyggt alternativ till buxbom tycker jag.
Under så växer en Astilbe som är så knallig i färgen så jag kan inte bestämma mig om den är fin eller ful mot det gula gräset (Carex elata 'Aurea´). Minns inte Astilbens namn, men kan vara en 'Vision in red'.
Sensommarrabatten börjar blomstra. Temyntorna och en del av floxen har blommat ett tag, nu kommer Solhattarna, och Fackelblomster, och om några veckor Rosenflockeln och Stormhattarna.
Och i grönsakslanden så slår fler och fler sommarblommor ut.

Det enda jag har hunnit i min egen trädgård är att hälla ut 25 säckar jord på tidningarna i den första nya rabatten, och täcka dom tre buskarna med några stenar var över rotklumparna eftersom den trädgårdsmästarhunden tyckte att dom var felplacerade. Inte bara en gång utan flera så grävdes dom upp och bars iväg. Dessutom är förstås 30 kvadrat bar fluffig ny jord ett himmelrike för henne, så nu ser det ut som om jag har haft grävlingar i den rabatten.


4 kommentarer:

  1. Min slingerstormhatt ser lite mysko ut, om jag jämför, hoppas att den klarar sig för nu har jag testat den växten fem gånger och den vill bara inte hos mig men den här verkar i alla fall som om den lever:) Tycker att Carexgräset och Astilben var urläckra ihop:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Förstår att trädgårdshunden har ett eldorado hos dig! Men bära iväg på buskar - där går väl gränsen!
    Gillar din sensommarrabatt! Noterar de växter du har i din kombo och ska kolla upp dem. Behöver verkligen utvidga mitt sortiment med sensommarblommare!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Har suttit och läst igenom lite på din trevliga blogg
    kul att se att du bygger rabatter på samma vis som jag
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. Mycket fint du visar! Slingerstormhatt... verkar trevligt. Här är rosenflockeln i full gång, tycker egntligen de är allra vackrast i förstadiet innan det riktiga "rufset" inträder. Den där astilben... det är ju rätt fräckt mot gräset, men förstår din tveksamhet.

    SvaraRadera