söndag 19 augusti 2012

Söndagsjobb...

vi jobbar på för att hinna färdigt tills på tisdag, på onsdag åker jag på semester och då måste vi vara färdiga. Ok, förutom lite beställningar på fruktträd och sådant som kommer senare som det blir plantering av nästa vecka.
En halvdag fick det bli idag. Mest för att innan middagstid imorgon måste måste vi ha satt färdigt all storgatsten och krattat jordytan för gräsmattan till perfektion, för då kommer rullgräset och det tål inte att vi traskar över det, med skottkärror lastade med sten, med markvibratorer och annat.
Eftersom det bara skulle bli några timmars jobb, och var fint väder tog jag med dottern. Superkul tyckte hon...

Inte. Men hon hjälpte Gartnergutten med att tömma dom två storsäckarna med storgatsten, och det var inte så illa för dom väger ändå ungefär tio kilo stycket...

Jag knackade på med min stenhammare jag, men det mesta jobbet är att förbereda för läggning, och imorgon innan lunch skall vi ha lagt ungefär 20 meter till med sten. Plus innan dess lagt i duk, bärlager osv.

Men, som vanligt när jag har med Alma på jobbet så är stranden obligatoriskt. Och här är faktiskt den bästa stranden i Grebbestad. Vad jag har upptäckt i alla fall. Så en kvart fick det bli där, och jag såg bara den vilda astern som blommade mellan stenarna. Det har jag aldrig sett innan. Kan det vara en strandaster, Tripolium vulgare? Fin var den då där bland stenarna.
Hemma så är det bara att förbereda barnen för skolstart imorgon bitti, en ytterst kort snigelklippningsrunda runt halva trädgården där finaste växten idag (och har varit i ett par månader faktiskt) är en Potentilla nepalensis, som jag inte vet vem jag har fått den ifrån, och som antagligen av ren tur hamnar på det enda stället i min trädgård där den kan passa med sin orange-aprikos-rosa färg.
Och jag tänker återigen att den hade suttit fint i kundens orange-blåa plantering. Men, jag vet inte ens vad den heter (Miss Wilmott?), och lite sent är det att beställa hem den nu när jag skall göra planteringen på tisdag...

Ses imorgon! Då kommer jag kanske berätta hur det gick att lägga en massa rullgräs :-)


3 kommentarer:

  1. Oj vad fint det kommer att bli! mycket jobb är det förstår jag ju. Jag gillar de små bångstyriga potentillorna (:D fint passer den in i din rabatt!
    Ha det gott och lycka til med gräset.
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  2. Tror att Alma tycker att det är jättehäftigt med en mamma som är så duktig! Att få bada i havet vid Bohuskusten är ju det BÄSTA:)) Kan ju vara ett sommarminne att berätta om i skolan senare. Dina kunder måste tycka att ni är riktigt duktiga för det blir så fint så fint;) Ska bli spännande att se gräset på plats senare. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Skickar beundrande blickar - igen! :-)
    Hoppas ni får en riktigt skön semester!

    SvaraRadera