måndag 27 augusti 2012

Tillbaks...

...från några dagar i Italien.
Helt underbart har det varit, och det känns som om vi äntligen fick den sommar och semester som behövdes.

Långt upp i bergen i den mest glesbefolkade delen (och turistfattigaste) köpte sig min far ett hus för snart två år sedan och nu var det då dags att åka dit och kika.
Palombaro
Passar mig perfekt att semestra i en liten bergsby med olivodlingar där det inte finns vykort att köpa och ingen kan engelska. Jag kan tre ord Italienska, och eftersom alla där i byarna är så trevliga och pratsamma (och tycker att dom känner mig eftersom dom känner farsan), är det bara att le och nicka ;-)

Ivilketfall så var det varmt. Riktigt varmt. 39 grader var det dom första två dagarna sedan så gick det ner till svala 35 eller så. Och faktum är att det går inte att göra nästan något i den värmen, så blev barnen glada för då blev det en biltur på 40 minuter till stranden varje dag där man fick lägga sig i blöt under dom varmaste timmarna.

Bra var det, för min son på 8 år som har varit ganska oitresserad av att lära sig simma lärde sig första dagen. Behövdes bara badkarsvarmt vatten tydligen ;-) Tredje dagen lärde han sig snorkla och plockade blåmusslor som jag förstås fick laga till middag. Det är så man får barn att äta sådant som dom antagligen aldrig skulle annars (nåja, just han skulle äta vad som helst om det var konstigt nog tror jag.)

















Det jag var mest intresserad av var förstås trädgården... Huset behöver en hel del arbete, och likaså trädgården. Men farsan och hans fru har jobbat med motorsåg och röjsåg nu sedan dom köpte det, och nu går det att komma ner i trädgården åtminstone.
För innan såg det ut såhär:
Nu ser det mer ut såhär.
Men det har redan planterats olivträd, en häck av oleander, persikoträd och lite annat. Valnötter och fikon växer här sedan tidigare. Och några större olivträd. Jag är inte övertygad om att citrus gillar klimatet här, för dom har snö på vintern och några grader kallt. Jag såg bara något enstaka apelsinträd i andra byar och en del vid kusten. Men farsan kommer nog försöka zonknäcka han med.
Trädgården växer väldigt fort igen av slingerväxter som skogsklematis, murgröna och björnbär. Här har min dotter fått i uppdrag att klippa ner murgrönan från vedbodsväggen för där skall det planteras bouganvillea. Tyvärr så går det inte att plantera något den här tiden på året om ingen är där och vattnar hela tiden.

Fikon har jag fått lära mig att det finns två varianter i trädgården, gula och bruna. Jag föredrar dom senare som smakar mer.














Fina oliver hos grannen Luigi.
Och om man hälsar på grannarna så kommer man garanterat därifrån med ett lass tomater, pumpa och andra grönsaker till middagen :-)


Bättre sent än aldrig-julklappar fick barnen med. Bra att sprida ut dom under året sade jag till farsan ;-)
Sonen skall förstås undersöka alla djur som finns. Snäckor, ödlor, och detta som var en bönsyrsa förklara han för mig.

Utsikten från ena sidan av huset. Vi skulle ha vandrat i det berget igår eftermiddag men just då ösregnade det, vilket var välbehövligt och jag slapp vattna allt nyplanterat innan hemfärd.
Om någon undrar vad det heter där vi var så är det i Abruzzo, nära en by som heter Palombaro. Innan jag reste så försökte jag göra lite research, men det fanns inte mycket att hitta om den delen av Italien. Men fantastiskt landskap har dom, god mat, och väldigt trevliga människor.


4 kommentarer:

  1. Jag blir alldeles varm när jag ser de vackra bilderna! Italien är mycket speciellt för mig. Vi brukade åka i många år till en liten bergsby i toscana och bo med italienarna och försöka leva deras liv ett par veckor... lyckliga din pappa att ha en ställe där och lyckliga du som kan åka dit och hälsa på honom!!

    SvaraRadera
  2. Italien är så underbart! Jag älskar det! Måste nog ta och boka in en ny resa nu på studs!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera