söndag 10 mars 2013

Hundutställning

 Igår bar det av till grannlandet på rasspecialutställning. Att det kom sig var egentligen att jag frågade en i en lapphundsgrupp på facebook vilka utställningar det fanns nära, och vips hade jag både sällskap och skjuts dit! Väldigt trevligt, för hon kände en hel del av folken med, jag som är ny på det här med utställning känner ingen men känner igen en del hundar från bild och sidor man är ute på.

Hur som, det var kallt som satan, jag fryser ju alltid så trots både underställ och termobyxor och vinterstövlar så fryser jag om tårna efter bara några minuter. Kjersti som jag åkte med var snäll och fotade, här förevigade hon mig och Muffy när jag försökt få henne att värma mig. Tyvärr är Lapphundar inga knähundar, åtminstone inte Muffy, därav hennes plågade blick ;-) Även Kjersti har en blogg och visar bilder, dom kan ni se HÄR.

Annars är det ju mycket väntan på utställning, man visar sin hund i ungefär tre minuter, men man är på plats i flera timmar.


För dom som inte vet hur det går till så är det så att alla i en klass ställer sig i en rad med sina hundar, sedan springer alla ett varv...

Sedan får man gå fram till domaren en och en och hunden skall stå fint och domaren tittar och klämmer på hunden. Då gäller det att inte hunden sätter sig hela tiden, och Muffy skötte sig väldigt bra. Jag ser plågad ut på bilderna, och det var jag nog med för jag fick ta av vantarna för man skall handskas med koppel och hund och falukorvsbitar mm och mina fingrar blev till isbitar på sekunder.


Sedan får man springa runt en gång till med sin hund, och sedan fram och tillbaka så att domaren kan se hur hunden rör sig. Då gäller det att inte hunden springer med nosen i backen vilket min har en förmåga att vilja göra. Men här är en som springer fint.

Här har jag lite peptalk med min hund, då står hon fint :-)


Vissa kan det bättre än andra, här är en kille har en kennel som heter Vintervidda och han har otroligt vackra hundar och är en duktig handler. Lite komplex får man ju, men men, alla är nybörjare någon gång, det är bara att se och lära...

 Vissa tar det dock med ro och tycker att lite magkli är på sin plats i ringen :-) Här är en fantastisk hund som heter Thorvald och som jobbar som besökshund på ett sjukhem och tränar lydnad mm, så han är inte bara snygg, han är bra på alla sätt! Han har också en blogg.
Sedan så gillade jag den här utställningen så för att det var en väldigt avslappnad stämning. Överhuvudtaget är jag glad att jag har en ras som inte behöver borstas och fönas och klippas, och att folk även på stora utställningar kommer i jeans och gympaskor gör det än bättre. Dräkt är inte riktigt min grej ;-)

Och det bästa det är att man får se så många fina hundar!



Och utställningens minsta valp. Så hjärteknipande söt!

Jag var lite tveksam till om jag skulle ställa Muffy alls, och jag hoppades att fler hundar hade tappat pälsen, men när jag kom dit och fick se alla välpälsade hundar så blev jag än mer tveksam men ställde ändå och det är jag glad för. Numera har jag en Excellent hund, och domaren skrev bara bra saker, han skrev att hon för dagen saknar en del päls och detta gör att hon verkar lättare än hon är, hon var välbyggd, bra kropp och benstomme och har effektiva rörelser.

Domare som skriver snälla saker om min hund gillar jag skarpt ;-)

3 kommentarer:

  1. Så gøy å se noen av bildene du tok! Og grattis igjen med en kjempebra kritikk av fineste Muffy! Jeg har bare fine minner fra de lapphundspesialene jeg har vært på her i Norge, og jeg håper at du får det også :)

    SvaraRadera
  2. Härligt! Då är både du och Muffy värda en macka med leverpastej! Kul när det går bra för vovven, blir det fler utställningar nu?

    SvaraRadera
  3. Alltid roligt när det går bra:) Men kunde det inte varit inomhus? Jag hade frusit ihjäl om jag varit tvungen att gå ute i flera timmar:( Fantastiskt många vackra vovvar i alla fall;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera