lördag 20 juni 2015

Midsommarträdgård

Underbart här på östkusten, och mammas trädgård är alltid fin. Avundas de där som kan hålla sina trädgårdar prydliga.

Den här trädgården har helt motsatt jord mot min lera. Här är tomten uppbyggd av sten och sandig jod som är som stoft. För att gräva en liten grop behövs spett och mycket jordförbättring.

Komposterna är mors skötebarn, det finns varmkomposter, trädgårdskomposter, allt gräsklipp tas om hand och används till täckning i rabatterna, det vattnas med guldvatten och diskvattnet hälls i rabatterna.

Många av växterna kommer ifrån mig. Den här Lewisian blev över när jag gjort någon anläggning och jag visste att i min lera lär den inte trivas så den fick åka med hit, och här trivs den sannerligen.

Den här gången hade jag fått order om att fixa vit körleksört, och det är klart att jag gjorde, eller plantskolan hemma fixade.

Den blå nunneörten fick hon förra året och min syns knappt hemma bland allt grönt, men här ser den ju helt underbar ut. Jag måste nog flytta mina.


Vissa saker har hon grävt upp hemma trots varningar.

Det är så fint med grusgångar med timjan och vallmo i.

Grå himmel idag men det är mysigt att vara inne också.


Min 'George' härstammar från den här, jag tog en stickling för många år sedan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar