söndag 7 juni 2015

Växtmarknad

Var det idag. Jag missar ofta den stora i Uddevalla för det är hundutställning i Vänersborg samma dag nästan varje år, men nu är Muffy fortfarande ganska pälslös efter valparna och jag är nästan glad för det, för växtmarknader är de bästa att handla på. Och så träffar man massa trevligt trädgårdsfolk :-)


Jag fotade nästan ingenting, hade bara med mig min kompaktkamera.

Det var lite blåsigt men inget regn, hurra!

Jag behöver egentligen buskar, men som vanligt blev det en massa perenner. Här en fylld mandelblom, så söt! Saxifraga granulata 'Plena'.

Annars hamnade det mest lundväxter i shoppingkassarna. Och det är den miljön jag har minst av här, fast vårant hus heter just Lunden. Jag får hitta något halvskuggigt ställe och gräva ur leran och göra en finjordsrabatt till dagen fynd. Här en hundtandslilja, Erythronium. Jag köpte två olika, denna och en rosa.

Fyra småroddar köpte jag med, de skall jag ha i rabatten ovanför stödmuren med mycket sten blir det fint.

Här hemma blommar de tidiga klematisarna, här 'Georg' som jag tog som stickling för många år sedan och klänger i en ros istället för på berget som jag hade tänkt, men den har valt bra.

Jag har packat bilen inför morgondagen så jag kan åka direkt på morgonen. alla de här växterna lyckades jag klämma in i min bil. Vi skall plantera i två rabatter på kajen i Hunnebo, bilder på det kommer i morgon.

Något sådant här är planen att rabatten skall bli. Fem meter ifrån havet på en kaj kräver sina växter men jag hoppas att det blir bra, himla roligt lyxjobb att bara få välja och plantera en massa fint :-)

1 kommentar:

  1. Tänk så härligt att man alltid fyndar på sådana marknader! :)

    SvaraRadera