lördag 10 september 2011

Slingerstormhatt

Aconitum hemsleyanum 'Red Wine' är en av årets favoriter!
Dom där klättertornen jag svetsade, där blev ju en slingerstormhatt och en klematis planterade vid varje. Slingerstormhattarna hade funnits i rabatten innan, men då utan klätterstöd, och oj vad glada dom blev över att få någonting att slingra sig runt!

Dom har blommat länge länge, och fortfarande blommar dom även om det börjar ta slut.
Redan i slutet av juni hade dom klättrat ända upp till toppen på tornen (2,5 m), fastän jag hade flyttat dit dom i början av månaden.


Även frökapslarna tycker jag är väldigt dekorativa.

Slingerstormhatt verkar vara en underskattad växt som man ofta hittar på reorna nu i perennasortimentet i handelsträdgårdarna, så ser ni den, KÖP!

5 kommentarer:

  1. Ååååååh så fin den är! Har sett den här och där i bloggarna jag följer nu i sommar, och nästa år bara måste jag ha en egen. Så är det bara! Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. En riktig snygging att hålla utkik efter! Gillar den mörka färgen. Skönt att den fick något att klättra på:).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. en ny bekantskap för mig den slingerstormhatten ,kul,Nette

    SvaraRadera
  4. Ja, jätesnyggt! vad de har klättrat! Min har purpurapeln att klättra i, undrar om det inte blir för fattigt för den där. Inte så hög men blommar fint och passar med de röda äpplena.

    SvaraRadera
  5. Svar: Ja gud vad spännande det är! =) Vilken skillnad det kan vara på magarna också, alla mina kompisar som har barn fick sån stor mage i typ v 18-20, så det ska bli spännande att se vad det är för klut där inne! ;) Våra barn blir tremänningar med varandra =) Sen vad sysslingar betyder har jag ingen aning om =P

    SvaraRadera